Чому потрібна судова реформа?
Спроби реформувати судову систему в 2014, 2015, 2016 та 2019
були невдалі. Нові закони, створений з нуля Верховний Суд,
люстрація членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів і
Вищої ради правосуддя в 2014 році не призвели до оновлення
самої судової системи. Судді далі продовжують масово
ухвалювати свавільні рішення, порушувати права людини,
приховувати свої статки та порушувати правила етики. Вони не
несуть за це жодної відповідальності.
|
Як працює судова система в Україні?
Судова система в Україні представлена судами, які
розглядають цивільні, кримінальні, господарські та
адміністративні справи. Конституційний Суд України
відокремлений, він тлумачить Конституцію та вирішує, чи
відповідають ухвалені закони нормам Конституції.
|
Яка судова реформа потрібна?
Головною перешкодою для справжньої реформи є органи судової
влади - ВРП і ВККС. Саме вони провалили очищення і оновлення
судів. Проблема криється в тому, як формуються ці органи: з
представників корумпованої суддівської, адвокатської,
університетської і прокурорської спільнот.
Кандидати до ВККС і ВРП раніше не проходили перевірок на доброчесність, а основним критерієм при обранні був принцип лояльності. Схема працює приблизно так: нечесні судді обирають до ВККС і ВРП тих, хто буде їх покривати. |
№1629-ІХ про реформу ВККС
№1635-ІХ про реформу ВРП
Спеціально створений орган — Етична рада — має:
Етична рада:
Троє суддів/суддів у відставці номінованих Радою суддів України + троє міжнародних експертів, номінованих міжнародних та іноземними організаціями, що допомагають Україні у боротьбі з корупцією та у реформі судоустрою
Етична рада ухвалює рішення більшістю голосів, за умови, що таке рішення підтримали щонайменше 2 міжнародних експертів; якщо немає більшості голосів, тоді прийматься рішення, яке підтримали щонайменше 2 міжнародних експертів.
Спеціально створений орган — Конкурсна комісія — має:
Конкурсна комісія:
Троє суддів/суддів у відставці номінованих Радою суддів України + троє міжнародних експертів, номінованих міжнародних та іноземними організаціями, що допомагають Україні у боротьбі з корупцією та у реформі судоустрою
Конкурсна комісія ухвалює рішення більшістю голосів, за умови, що таке рішення підтримали щонайменше 2 міжнародних експертів; якщо немає більшості голосів, тоді прийматься рішення, яке підтримали щонайменше 2 міжнародних експертів.
Реформа Конституційного Суду України
Конституційний Суд є надзвичайно важливим органом, він може
скасовувати закони, ухвалені Парламентом, та укази
президента, а ще це єдиний орган, який вирішує суперечки між
різними гілками влади. Так склалось, що кожна українська
влада намагалась використати Конституційний Суд у власних
інтересах, впливаючи на ухвалення судом потрібних собі
рішень. Наприклад, у 2010 році Конституційний Суд ухвалив
рішення, яке фактично
дозволяло
тодішньому президенту Януковичу узурпувати владу.
У 2016 році, після Революції Гідності та втечі Януковича, Верховна Рада дала старт реформі конституційного судочинства. Тоді було внесено зміни до Конституції, які зокрема передбачали конкурсний добір суддів. Втім, якісного оновлення складу суду не відбулося. У 2019-2020 роках судді Конституційного Суду ухвалили низку рішень, націлених проти українських пост-майданних реформ. Зокрема, судді скасували важливі антикорупційні норми щодо декларування статків чиновників та їх покарання за брехню в деклараціях та незаконне збагачення. Також під прицілом суду опинились судова, освітня, земельна, медична реформи. |
Як призначаються судді Конституційного Суду зараз?
За законом, Конституційний Суд складається із 18 суддів: по
6 суддів призначають Президент, Верховна Рада та З’їзд
суддів. Перевірка кандидатів на відповідність критеріям є
радше формальною, а процедура їх відбору та оцінки є
непрозорою.
|