Що потрібно знати про судову реформу?
Чому потрібна судова реформа?
Спроби реформувати судову систему в 2014, 2015, 2016 та 2019 були невдалі. Нові закони, створений з нуля Верховний Суд, люстрація членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів і Вищої ради правосуддя в 2014 році не призвели до оновлення самої судової системи. Судді далі продовжують масово ухвалювати свавільні рішення, порушувати права людини, приховувати свої статки та порушувати правила етики. Вони не несуть за це жодної відповідальності.
Як працює судова система в Україні?
Судова система в Україні представлена судами, які розглядають цивільні, кримінальні, господарські та адміністративні справи. Конституційний Суд України відокремлений, він тлумачить Конституцію та вирішує, чи відповідають ухвалені закони нормам Конституції.
Управління судовою системою здійснюють 4 органи:
Вища рада правосуддя —
найголовніший орган, звільняє і призначає суддів (формально указ про призначення підписує президент, але вирішальну роль грає рекомендація ВРП), карає суддів за дисциплінарні порушення і захищає суддівську незалежність

21 член, 10 — обирає з’їзд суддів, по 2 — з’їзд адвокатів, з’їзд науковців, з’їзд прокурорів, Верховна Рада, президент + голова Верховного Суду
Вища кваліфікаційна комісія суддів України —
проводить конкурси на посади суддів та оцінює компетентність і доброчесність працюючих суддів. Складається з 16 членів
Державна судова адміністрація —
займається матеріально-технічним забезпеченням судів
Рада суддів України —
є органом суддівського самоврядування, організовує і проводить суддівські з’їзди, де обираються члени ВРП, судді КСУ, вирішує питання щодо конфлікту інтересів в діяльності суддів

Незалежні громадські органи в судовій системі
Громадська рада доброчесності (ГРД) —
незалежний громадський орган, який оцінює доброчесність суддів і кандидатів на суддівські посади та готує висновки, які розглядає ВККС.

Складається з 20 членів, яких номінують та призначають шановані громадські організації, що працюють у сфері верховенства права

Громадська рада міжнародних експертів (ГРМЕ) —
незалежний орган, що складається з міжнародних експертів, які беруть участь у відборі суддів Вищого антикорупційного суду, має право вето щодо недоброчесних кандидатів.

Складається з 6 членів, яких номінують міжнародні організації, що допомагають Україні у боротьбі з корупцією. Склад органу затверджується Вищою кваліфкомісією суддів

Яка судова реформа потрібна?
Головною перешкодою для справжньої реформи є органи судової влади - ВРП і ВККС. Саме вони провалили очищення і оновлення судів. Проблема криється в тому, як формуються ці органи: з представників корумпованої суддівської, адвокатської, університетської і прокурорської спільнот.
Кандидати до ВККС і ВРП раніше не проходили перевірок на доброчесність, а основним критерієм при обранні був принцип лояльності.

Схема працює приблизно так: нечесні судді обирають до ВККС і ВРП тих, хто буде їх покривати.
Щоб розірвати це порочне коло, треба змінити процедуру формування ВККС і ВРП.
Реформа
У липні 2021 року Верховна Рада України ухвалила два важливі закони:

№1629-ІХ про реформу ВККС

№1635-ІХ про реформу ВРП

Обидва закони передбачають залучення міжнародних експертів до відбору майбутніх членів цих органів та гарантують їм вирішальний голос у процесі.
ВРП

Спеціально створений орган — Етична рада — має:


  1. перевірити на доброчесність чинний склад ВРП та ініціювати звільнення тих членів, які не відповідають критерію;
  2. оцінювати на доброчесність всіх кандидатів до ВРП та рекомендувати до призначення лише найкращих кандидатів, які відповідають вимогам.

Етична рада:

Троє суддів/суддів у відставці номінованих Радою суддів України + троє міжнародних експертів, номінованих міжнародних та іноземними організаціями, що допомагають Україні у боротьбі з корупцією та у реформі судоустрою


Етична рада ухвалює рішення більшістю голосів, за умови, що таке рішення підтримали щонайменше 2 міжнародних експертів; якщо немає більшості голосів, тоді прийматься рішення, яке підтримали щонайменше 2 міжнародних експертів.

ВККС

Спеціально створений орган — Конкурсна комісія — має:


  1. оголосити конкурс до ВККС та оцінити кандидатів на доброчесність та професійну компетентність;
  2. рекомендувати Вищій раді правосуддя найкращих кандидатів до призначення з розрахунку 2 кандидати на 1 вакантну посаду.


Конкурсна комісія:

Троє суддів/суддів у відставці номінованих Радою суддів України + троє міжнародних експертів, номінованих міжнародних та іноземними організаціями, що допомагають Україні у боротьбі з корупцією та у реформі судоустрою


Конкурсна комісія ухвалює рішення більшістю голосів, за умови, що таке рішення підтримали щонайменше 2 міжнародних експертів; якщо немає більшості голосів, тоді прийматься рішення, яке підтримали щонайменше 2 міжнародних експертів.

Таким чином, реформа передбачає
повне оновлення Вищої кваліфікаційної комісії суддів уже протягом першого року імплементації
поступове очищення і оновлення Вищої ради правосуддя
Саме комісії з міжнародними експертами матимуть вирішальне значення у відборі майбутніх членів цих органів, а отже впливові судді, адвокати та прокурори не зможуть просувати призначення на посади лояльних членів.

Заданням оновлених ВРП та ВККС має стати якісне оновлення всієї судової системи через звільнення недоброчесних суддів та призначення на їхні місця чесних фахівців.
Реформа Конституційного Суду України
Конституційний Суд є надзвичайно важливим органом, він може скасовувати закони, ухвалені Парламентом, та укази президента, а ще це єдиний орган, який вирішує суперечки між різними гілками влади. Так склалось, що кожна українська влада намагалась використати Конституційний Суд у власних інтересах, впливаючи на ухвалення судом потрібних собі рішень. Наприклад, у 2010 році Конституційний Суд ухвалив рішення, яке фактично дозволяло тодішньому президенту Януковичу узурпувати владу.

У 2016 році, після Революції Гідності та втечі Януковича, Верховна Рада дала старт реформі конституційного судочинства. Тоді було внесено зміни до Конституції, які зокрема передбачали конкурсний добір суддів. Втім, якісного оновлення складу суду не відбулося.

У 2019-2020 роках судді Конституційного Суду ухвалили низку рішень, націлених проти українських пост-майданних реформ. Зокрема, судді скасували важливі антикорупційні норми щодо декларування статків чиновників та їх покарання за брехню в деклараціях та незаконне збагачення. Також під прицілом суду опинились судова, освітня, земельна, медична реформи.
Ключова проблема
Судді Конституційного суду не є незалежними, доброчесними, а часом і достатньо професійними, тому вони ухвалюють свавільні рішення, керуючись приватними корисливими мотивами.
Рішення:
Змінити порядок відбору суддів Конституційного Суду, аби гарантувати призначення на посади в суді лише тих кандидатів, які є незалежними, доброчесними та компетентними (як визначає Конституція, мають високі моральні якості та є правниками із визнаним рівнем компетентності). Для цього потрібно запровадити справжній конкурсний відбір суддів
Як призначаються судді Конституційного Суду зараз?
За законом, Конституційний Суд складається із 18 суддів: по 6 суддів призначають Президент, Верховна Рада та З’їзд суддів. Перевірка кандидатів на відповідність критеріям є радше формальною, а процедура їх відбору та оцінки є непрозорою.
Що потрібно змінити?
Запровадити справжній конкурсний відбір суддів Конституційного Суду:
створити незалежну конкурсну комісію, до складу якої увійдуть видатні правники та експерти, в тому числі з міжнародним досвідом
доручити комісії проводити конкурс на вакантні посади суддів Конституційного Суду та формувати перелік кандидатів, що відповідають високим вимогам до судді
передбачити, що Президент, Парламент та З’їзд суддів можуть призначати до Конституційного Суду лише тих кандидатів, яких незалежна конкурсна комісія включила до переліку
Made on
Tilda