Пiдтримати

Шановні благодійники!

Ми щиро дякуємо кожному за пожертви, якими ви підтримуєте наш Центр і роботу юридичної команди.

Це – найкраща відзнака та найдієвіший стимул для нас рухатися далі: викривати корумпованих чиновників, направляти заяви про злочин у правоохоронні органи, контролювати хід слідства, закривати законодавчі дірки, що дозволяють корупціонерами та хабарникам залишатися непокараними.

Фінансування сектору протидії корупції міжнародними організаціями дозволяє нам залучати необхідні для реалізації наших кампаній та проектів кошти.

Утім, ми залишаємо відкритими наші банківські реквізити для тих, хто вважатиме за можливе і далі демонструвати довіру нашій команді своїми пожертвами.

  1. Онлайн-переказ через систему LiqPay (ПриватБанку)

    Зазначати ім’я та е-пошту не обов’язково, проте ми просимо Вас вказувати принаймні свою адресу електронної пошти, щоб ми могли зв’язатися з Вами за потреби.

  2. Безготівковий переказ через будь-який банк

    Одержувач платежу: ГО “Центр Протидії Корупції”
    Код ЄДРПОУ: 38238280
    Рахунок № 26009052715264 в ПАТ “Приватбанк”
    МФО: 300711
    Призначення платежу: “Благодійний внесок на статутну діяльність ГО «Центр Протидії Корупції»”

Притягаємо до відповідальності за розпил тендерів.

Слідкуємо, як держава купує ліки. Притягаємо до відповідальності тих, хто заробляє на торгівлі людським життям.

Допомагаємо банкам дізнатися правду про клієнтів-чиновників.

Допомагаємо повернути украдені корупціонерами гроші назад в Україну.

Вивчаємо корупцію та вчимо з нею боротися.

Foreign partners condition Ukraine to fight corruption. We are monitoring how Ukraine implements these obligations.

Законопроект про конфіскацію активів Януковича №4057 ухвалювати не можна

Чивокуня

Законопроект про конфіскацію активів Януковича №4057 суперечить європейським стандартам і порушує право власності.

Законопроект №4057, прийнятий Верховної Радою в першому читанні і спрямований ніби на конфіскацію активів Януковича та його соратників, становить серйозну загрозу основоположному праву власності всіх громадян України, а не тільки статкам «злочинної влади», а тому – повинен бути відхилений.

Законопроект не вирішить задекларовану у ньому проблему, а навпаки ускладнить можливість повернути майно, арештоване в рамках кримінальних проваджень стосовно екс-високопосадовців, які перебувають під санкціями ЄС.

Законопроект передбачає ввести в Кримінально-процесуальний кодекс процедуру звернення в дохід держави грошових коштів, цінностей та доходів від них до ухвалення вироку суду. Така процедура відповідно до законопроекту може бути застосована фактично до будь-якої фізичної чи юридичної особи, котрі в українських реаліях не мають реальної можливості захистити свої конституційно гарантовані права власності. При цьому йдеться про розширену конфіскацію, тобто вилучення всього майна особи, законність якого не може бути доведено.

Новели закону, що запроваджуюь де-факто  процедуру конфіскації майна у третіх осіб до вироку суду можуть суперечити Конституції України, так як не містять базових гарантій та інструментів захисту права приватної власності громадян та юридичних осіб. Так, законопроект перекладає тягар доказування законності активів на власника майна. В міжнародній практиці це є винятком, а не загальним правилом. Запозичувати такий підхід, при чому у недосконалій правовій формі, в законодавство України з нереформованою судовою системою та прокуратурою – небезпечно.

Автори проекту закону про конфіскацію до винесення вироку суду (коли склад злочину не доведено  в суді) свідомо викривили міжнародні стандарти щодо конфіскації активів з очевидною метою – виправдати бездіяльність та професійну нездатність правоохоронних органів повернути в державну власність арештовані активи поплічників Януковича тими правовими інструментами, які уже передбачені національним законодавством.

Проект закону є тимчасовим рішенням цієї проблеми і у разі застосування матиме фатальні наслідки для всієї держави – слугуватиме черговим доказом політичного переслідування в Україні фігурантів санкційного списку ЄС, яким скористаються їхні адвокати для оскарження санкцій в європейських судах.

Таким чином, РПР застерігає, що будь-яка конфіскація активів Януковича та його соратників, чи будь-кого іншого, за запропонованою в законопроекті №4057 процедурою, зможе бути успішно оскаржена в Європейському суді з прав людини, який через кілька років своїм рішенням змусить державу Україна повертати незаконно конфісковане його власникам. В кінцевому результаті це дозволить Януковичу та його соратникам легалізувати свої незаконно набуті активи.

Більш того, законопроект №4057 в разі прийнятті стане очевидним відкатом України в прогресивному законодавстві стосовно повернення активів, прийнятого парламентом в лютому 2016 року на виконання вимог ЄС в рамках плану дій з візової лібералізації. Законопроект суперечить, зокрема, Директиві ЄС 2014 року щодо конфіскації, яка допускає конфіскацію до вироку лише  щодо майна безпосередньо пов’язаного із злочином, а розширену конфіскацію – лише після вироку.

Будь-які подібні зміни до законодавства про конфіскацію майна без проведення ретельного аналізу експертів ЄС чи Ради Європи є неприйнятними.

Враховуючи описані вище ризики, РПР вважає неможливим та недоречним будь-які спроби доопрацювання тексту проекту закону та закликає народних депутатів законопроект №4057 відхилити.

Група РПР “Антикорупційна реформа”