Верховна Рада України 330 голосами ухвалила в другому читанні законопроєкт №1009 щодо змін до Кримінального процесуального кодексу (КПК), за якими депутатська недоторканність та частина скандальних “правок Лозового” залишаються чинними.
Депутати залишили чинним фактичну депутатську недоторканність, незважаючи на скасування її в Конституції. Раніше комітет “викинув” всі норми, які цього стосувалися. Допоки норми щодо недоторканності будуть в КПК, Національне антикорупційне бюро (НАБУ) та Державне бюро розслідувань (ДБР) не зможуть обшукувати та прослуховувати народних депутатів без їхнього ж рішення.
“З такими змінами до КПК, НАБУ не зможе прослуховувати та обшукувати депутатів без 226 голосів у Раді. Тобто скасування недоторканності в Конституції було популізмом і наразі нардепи не готові віддавати свій імунітет, хоча обіцяли це своїм виборцям”, — коментує голова правління Центру протидії корупції Віталій Шабунін.
Також депутати залишили в чинній редакції “правки Лозового”, якими залишаються в силі обмеження строків досудового розслідування.
Це значно ускладнює розслідування, особливо складних економічних та корупційних злочинів. Крім того, значний час в таких випадках займають експертизи та отримання відповідей на запити від міжнародних правоохоронців. Все це унеможливлювало дотримання строків, а продовжити строки можна лише в слідчого судді, який може відмовити і “злити півторарічну роботу слідчих”.
“З таким обмеженням розслідувати корупцію у вищих ешелонах влади майже неможливо. Вони обмежують слідство в строках 1,5 роки до оголошення підозри. Однак іноді 2 роки можна лише чекати на інформацію запитів на міжнародну правову допомогу. Депутати фактично лише закріпили свій імунітет на рівні КПК, хоча виборцям обіцяли його скасувати”, — додає Віталій Шабунін.
Окрім того, депутати залишили право скасовувати підозри через суд. Зауважимо, що це лише створює зайвий механізм затягування справи. Сенс підозри в тому, що під час її оголошення слідчий просто офіційно інформує особу про розслідування щодо неї. Ця ж особа може будувати стратегію захисту, знаючи, у чому її підозрюють.
З позитивного те, що депутати не підтримали правку, яка знищувала незалежну прослушку для Національного антикорупційного бюро.