Пiдтримати

Шановні благодійники!

Ми щиро дякуємо кожному за пожертви, якими ви підтримуєте наш Центр і роботу юридичної команди.

Це – найкраща відзнака та найдієвіший стимул для нас рухатися далі: викривати корумпованих чиновників, направляти заяви про злочин у правоохоронні органи, контролювати хід слідства, закривати законодавчі дірки, що дозволяють корупціонерами та хабарникам залишатися непокараними.

Фінансування сектору протидії корупції міжнародними організаціями дозволяє нам залучати необхідні для реалізації наших кампаній та проектів кошти.

Утім, ми залишаємо відкритими наші банківські реквізити для тих, хто вважатиме за можливе і далі демонструвати довіру нашій команді своїми пожертвами.

  1. Онлайн-переказ через систему LiqPay (ПриватБанку)

    Зазначати ім’я та е-пошту не обов’язково, проте ми просимо Вас вказувати принаймні свою адресу електронної пошти, щоб ми могли зв’язатися з Вами за потреби.

  2. Безготівковий переказ через будь-який банк

    Одержувач платежу: ГО “Центр Протидії Корупції”
    Код ЄДРПОУ: 38238280
    Рахунок № 26009052715264 в ПАТ “Приватбанк”
    МФО: 300711
    Призначення платежу: “Благодійна пожертва”

Караємо зашкварених мажоритарників

Притягаємо до відповідальності за розпил тендерів.

Допомагаємо банкам дізнатися правду про клієнтів-чиновників.

Foreign partners condition Ukraine to fight corruption. We are monitoring how Ukraine implements these obligations.

Вивчаємо корупцію та вчимо з нею боротися.

Допомагаємо повернути украдені корупціонерами гроші назад в Україну.

Неможливість покарання: що пропонує Тимошенко за незаконне збагачення

Учора, 28 лютого, на сайті Верховної Ради України з’явився законопроект щодо покарання за незаконне збагачення, який подала народна депутатка та кандидатка в Президенти Юлія Тимошенко. Згідно з законопроектом, притягнути чиновників до відповідальності за незаконне збагачення буде майже нереально.

У законопроекті, запропонованому Тимошенко, зазначається: “Набуття особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у власність активів у значному розмірі, незаконність підстав набуття яких визнано у судовому порядку, а так само передача нею таких активів будь-якій іншій особі”.

Таке формулювання практично унеможливлює притягнення до кримінальної відповідальності за незаконне збагачення. Адже пропонується два етапи визнання збагачення незаконним. Спочатку суд має визнати незаконність підстав набуття активів, а потім по другому колу, керуючись судовим рішенням, знов розслідується те саме діяння.

Тобто, щоб пред’явити комусь підозру у незаконному збагаченні детективам та прокурорам доведеться в окремих провадженнях отримати рішення судів про встановлення фактів незаконності підстав набуття чиновником тих чи інших активів.

Більше того, ці рішення мають набрати законної сили, тобто пройти стадію апеляційного оскарження — до цього можуть минути роки. Таким чином, для реальних корупціонерів ризик мінімальний.

Однак наразі взагалі важко уявити, як це все виконати на практиці через розмите формулювання “незаконності підстав набуття”. Воно включає, зокрема, недійсність правочинів, що тягне за собою, в основному, цивільну відповідальність.

Тобто, якщо, наприклад, у вас не було дотримано нотаріальної форми договору купівлі-продажу будинку, то це лише підстава повернути вам гроші, а майно — продавцю. Це не робить вас фігурантом справи про незаконне збагачення. Однак у формулюванні Тимошенко – зробить.

Своїм законопроектом, Тимошенко ймовірно хоче, щоб в суді доказали, що за кошти, отримані у якості хабара, було придбано, наприклад, конкретний автомобіль чи нерухомість. Оскільки суди керуються виключно нормами права і не можуть виходити за їх межі, тому, можуть, наприклад, покарати за хабарництво, але не мають повноважень встановлювати, безпосередньо на що сам хабар був витрачений.

У редакції статті про незаконне збагачення, яку Конституційний суд визнав неконституційною зазначалося, що значне перевищення статків над усіма джерелами доходу чиновника та членів його родини і є незаконним збагаченням, безвідносно до того, як набуті ці активи.

Натомість, у законопроекті, зареєстрованому Тимошенко, звужується саме поняття “незаконне збагачення” до активів набутих виключно з незаконних підстав. Це означає, що якщо у чиновника немає коштів на будинок, який у нього у власності, – це не буде незаконним збагаченням у розумінні запропонованої статті.

Нагадаємо, що вчора на сайті Верховної Ради також з’явився законопроект президента Петра Порошенка.

Норма, запропонована президентом, — гірша, ніж норма про незаконне збагачення, запроваджена 2011 року за часів Віктора Януковича.