Пiдтримати

Шановні благодійники!

Ми щиро дякуємо кожному за пожертви, якими ви підтримуєте наш Центр і роботу юридичної команди.

Це – найкраща відзнака та найдієвіший стимул для нас рухатися далі: викривати корумпованих чиновників, направляти заяви про злочин у правоохоронні органи, контролювати хід слідства, закривати законодавчі дірки, що дозволяють корупціонерами та хабарникам залишатися непокараними.

Фінансування сектору протидії корупції міжнародними організаціями дозволяє нам залучати необхідні для реалізації наших кампаній та проектів кошти.

Утім, ми залишаємо відкритими наші банківські реквізити для тих, хто вважатиме за можливе і далі демонструвати довіру нашій команді своїми пожертвами.

  1. Онлайн-переказ через систему LiqPay (ПриватБанку)

    Зазначати ім’я та е-пошту не обов’язково, проте ми просимо Вас вказувати принаймні свою адресу електронної пошти, щоб ми могли зв’язатися з Вами за потреби.

  2. Безготівковий переказ через будь-який банк

    Одержувач платежу: ГО “Центр Протидії Корупції”
    Код ЄДРПОУ: 38238280
    Рахунок № 26009052715264 в ПАТ “Приватбанк”
    МФО: 300711
    Призначення платежу: “Благодійна пожертва”

Караємо зашкварених мажоритарників

Притягаємо до відповідальності за розпил тендерів.

Слідкуємо, як держава купує ліки. Притягаємо до відповідальності тих, хто заробляє на торгівлі людським життям.

Допомагаємо банкам дізнатися правду про клієнтів-чиновників.

Foreign partners condition Ukraine to fight corruption. We are monitoring how Ukraine implements these obligations.

Вивчаємо корупцію та вчимо з нею боротися.

Допомагаємо повернути украдені корупціонерами гроші назад в Україну.

Комітет Кожем’якіна залишив державну монополію та призначення експертиз для розслідування корупції через суд

Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності, готуючи законопроект №8336 до другого читання, залишив державну монополію на проведення експертиз у справах топ-корупції, а також призначення таких екпертиз виключно через суд.

Проте члени комітету вилучили із проекту закону норму про створення єдиного реєстру державних експертиз. Це позитивне рішення, оскільки реєстр експертиз створив би лише додаткові умови для розголошення інформації про експертизи та тиску на експертів.

Законопроект №8336 покликаний скасувати скандальні правки нардепа Лозового, через які усі експертизи в кримінальних розслідуваннях призначаються виключно через суд. Це створює незручності і для слідчих, і для без того навантажених судів, і для простих українців, які тижнями вимушені чекати на проведення елементарних експертиз.

Однак народні депутати вирішили не лише полегшити життя громадянам України, а й залишити кілька козирів у руках фігурантів справ топ-корупції. Що залишається у законопроекті?

 

СУДОВЕ ПРИЗНАЧЕННЯ ЕКСПЕРТИЗ

Якщо законопроект ухвалять у такій редакції, правки Лозового у частині призначення експертиз виключно через суд й далі будуть діяти для справ топ-корупції. Комітет не підтримав відповідну правку, подану народним депутатом Мустафою Найємом. Нардеп пропонує скасувати судовий контроль за всіма видами експертиз, у тому числі тими, які зазвичай проводяться під час розслідування корупції. Мова йде про економічну, почеркознавчу та лінгвістичну експертизи, експертизи відео- та звукозапису, а також товарознавчу.


Чому ця правка важлива? За допомогою судів фігуранти справ зможуть розуміти плани детективів щодо експертиз, знати про конкретні запитання експерту, ідентифікувати установу, у якій буде проведено експертизу, “сприяти” призначенню лояльних експертів.

 

ДЕРЖАВНА МОНОПОЛІЯ НА ЕКСПЕРТИЗИ

Парламентарі не підтримали також ідею про скасування державної монополії на проведення експертиз у справах щодо топ-корупції та економічних злочинів. Попри те, що представники Дорадчої місії Європейського Союзу наголосили: жодна країна Європи не має державної монополії на проведення експертиз. Експерти також підкреслили, що підхід блокує використання технічних можливостей Європолу до здійснення експертиз у розслідуванні кримінальних злочинів.

Чому це потрібно? Можливість проведення експертиз виключно державними експертами призводить до порушення строків розслідування: через перевантаженість державних установ експертизи деякі справи змушені чекати експертизи більше року, що може призвести до закриття справ фактично без здійснення якісного розслідування. Крім того, державна монополія створює додаткові можливості для тиску на експертів через вертикаль влади.

 

НЕМОЖЛИВІСТЬ ДОПИТУ ЕКСПЕРТІВ

Нардепи пропонують заборонити допитувати експертів як свідків щодо підготовлених ними висновків у справі, натомість пропонують запровадити інститут письмових роз’яснень висновку.

Чому це небезпечно? Заборона допитувати експерта щодо змісту висновку фактично створюватиме можливості для ухилення від відповідальності за недобросовісну експертизу. Адже ніхто не заборонить експерту надавати неналежні пояснення і в подальшому уникати явки до суду. Крім того, письмові роз’яснення можуть стати фактично повторною експертизою і створити корупційне поле для експерта, щоб “передумати” або “уточнити” власні висновки.

Законопроект можуть винести на голосування у другому читанні вже найближчими тижнями.