Підтримати

Завтра Конституційний Суд візьметься за розгляд е-декларування та статті щодо незаконного збагачення

Завтра 8 жовтня о 10:00 Конституційний Суд України розглядатиме подання 47 народних депутатів щодо неконституційності окремих положень законодавства щодо е-декларування, конфіскації необґрунтованих активів, повноважень НАЗК по моніторингу способу життя чиновників, а також кримінальної відповідальності за неподання декларації, брехню у них та незаконне збагачення.

Трансляція пленарного засідання відбудеться на офіційному сайті Конституційного Суду України у рубриці “Відеотрансляція засідань” за посиланням: http://ccu.gov.ua/stream.

До розгляду цього конституційного подання Конституційний Суд залучив і Центр протидії корупції. Під час засідання буде представлена позиція організації – ми переконані у тому, що немає підстав визнавати будь-яке з оспорюваних положень неконституційними.

Основними підписантами подання знову виступили депутати від проросійської партії “Опозиційна платформа — За життя”. Декларацію одного із депутатів ОПЗЖ Іллі Киви, який підписав подання, НАЗК почало перевіряти. Зауважимо, що НАЗК взялося за повну перевірку декларації Киви на підставі результатів проведеного моніторингу способу життя, проведення якого також оскаржується у конституційному поданні. 

Депутати хочуть визнати неконституційними:

  • обов’язок декларувати будь-яких співмешканців;
  • обов’язок декларувати неповнолітніх дітей, якщо вони проживають окремо від суб’єкта декларування;
  • обов’язок декларувати нерухомість та об’єкти незавершеного будівництва, дороговартісне рухоме майно та транспортні засоби, готівку та кошти, позичені третім особам, отримані кредити,  дороговартісні видатки та правочини, а також інформацію про роботу за сумісництвом;
  • обов’язок декларувати майно третіх осіб, якщо декларант чи члени його сім’ї фактично є бенефіціарами таких активів;
  • повноваження НАЗК проводити моніторинг способу життя декларантів та право НАЗК на доступ до державних реєстрів та банків даних;
  • кримінальну відповідальність за умисне неподання декларацій, декларування недостовірної інформації (ст.366-1) і за незаконне збагачення (ст.368-5);
  • положення про стягнення в дохід держави активів чиновників, визнаних необґрунтованими у порядку цивільного процесу.

Фактично, позиція депутатів зводиться до того, що через електронне декларування здійснюється втручання в особисте і сімейне життя, відомості з декларацій дозволяють дізнаватися про стан здоров’я декларантів та членів їх сімей, а окремі норми є нечіткими і нібито незрозумілими для декларантів.

Щодо повноважень НАЗК на проведення моніторингу способу життя чиновників, то депутати помилково вважають це стеженням та аналогом слідчих дій, а у тому, що такий моніторинг має вибірковий характер (тобто, проводиться не щодо усіх декларантів одночасно, а лише за наявності підстав) – порушує принцип рівності осіб та зумовлює дискримінацію.

Нову редакцію статті Кримінального кодексу про відповідальність за незаконне збагачення також хочуть визнати неконституційною через те, що окремі з положень нібито визначені нечітко, на підозрюваного чи обвинуваченого нібито покладається обов’язок доводити непричетність до активів інших осіб й нібито існує зворотна дія закону, заборонена у цьому випадку Конституцією України.

Інститут цивільної конфіскації також хочуть визнати неконституційним, оскільки нардепи вважають це заходом, який дублює конфіскацію як покарання за злочини та спеціальну конфіскацію у кримінальному провадженні. Вважають цивільну конфіскацію непропорційним та несправедливим заходом. Також стверджується, що Конституція України не передбачає такої підстави примусового позбавлення права власності на активи; окремі з положень є нечіткими і дозволяють конфіскацію активів третіх осіб, якщо вони пов’язані з чиновником і не підтверджуються його законними доходами.

Хоча тези у конституційному поданні є необґрунтованими, а часто – відвертими маніпуляціями, у найгіршому випадку, якщо оспорювані положення будуть визнані неконституційними, обсяг декларування може бути суттєво звужено, а доступ громадськості до декларацій – відчутно обмежено. НАЗК буде позбавлено одного з інструментів для перевірки декларацій та виявлення незаконного збагачення; брехню в декларації буде неможливо криміналізувати, а посадовці з активами, які значно перевищують легальні доходи, будуть залишатись без покарання та конфіскації активів. 

Поділитись новиною

Читайте також

Всі новини

підписка

Отримуйте першими новини ЦПК
Заповнючи форму, я погоджуюсь з умовами Політики конфіденційності