Закликаємо Зеленського ветувати закон про реформу Конституційного Суду

У вівторок, 13 грудня Верховна Рада ухвалила в другому читанні та в цілому законопроєкт №7662 про реформу Конституційного Суду. Проголосована депутатами редакція не враховує рекомендації Венеційської комісії, вимоги країн G7 та ставить під загрозу євроінтеграцію України. Тож ми закликаємо президента ветувати законопроєкт №7662 та повернути його на доопрацювання. 

Зміна порядку відбору суддів Конституційного Суду (КС) є першою із семи рекомендацій, які визначила Європейська комісія у рішенні про надання Україні статусу кандидата на вступ до Європейського Союзу. Від якості імплементації цієї реформи великою мірою залежить відкриття та успішність переговорів про членство України в ЄС. 

У своєму рішення ЄК наголосила на тому, що реформа КС має відбуватись відповідно до рекомендацій Венеційської комісії. Венеційська комісія надала кілька висновків щодо реформи КС. У 2020 році члени Венеційки наголосили на необхідності запровадження конкурсного добору суддів із залученням до перевірки на доброчесності міжнародних експертів та представників громадськості. 

23 листопада Венеційська комісія оприлюднила терміновий висновок щодо законопроєкту №7662. У цьому висновку члени Венеційки привітали положення, які передбачають створення окремого органу — Дорадчої групи експертів (ДГЕ), який оцінюватиме кандидатів до КС доброчесність та половину членів якого складатимуть незалежні експерти, номіновані донорами та самою Комісією.

Разом з тим, члени Венеційки наголосили на важливості доповнення тексту нормами, які дозволять ухвалювати рішення в ситуації рівного розподілу голосів. Так, Венеційка рекомендувала додати до складу комісії сьомого члена за їх квотою. 

Напередодні голосування група послів країн G7 закликала депутатів ухвалити таку редакцію законопроєкту, яка би передбачала значущу участь незалежних експертів у роботі ДГЕ, зокрема їхній переважний голос.

Однак Комітет з питань правової політики проігнорував ці рекомендації Венеційки під час підготовки законопроєкту до другого читання. 

Таким чином, роль ДГЕ як незалежного фільтра у процесі відбору майбутніх суддів Конституційного Суду було повністю нівельовано. Попри те, що проголосована редакція передбачає обов’язковість висновків ДГЕ для суб’єктів призначення, саме суб’єкти призначення матимуть вирішальний вплив на зміст таких висновків, а отже ДГЕ перетворюється з ефективного фільтра на непотрібний рудимент, що лише затягне процедуру відбору суддів. 

Врешті, в редакції, ухваленій парламентом, законопроєкт №7662 не сприятиме обранню до Конституційного Суду компетентних і незалежних суддів із високими моральними якостями. 

З огляду на важливість реформи Конституційного Суду для захисту демократичних інституцій та конституційного ладу в умовах збройної агресії Російської Федерації, а також для євроінтеграції нашої держави, ми закликаємо президента повернути законопроєкт №7662 для повторного розгляду та врахування рекомендацій Венеційської комісії.

Підписанти:

ВГО “Автомайдан”

Фундація DEJURE

Центр протидії корупції

Міждисциплінарний науково-освітній центр протидії корупції в Україні (ACREC)

Рух ЧЕСНО

ГО “Антикорупційний штаб”

Інститут законодавчих ідей 

ГО “Цегла”

ГО “Харківський антикорупційний центр”

StateWatch

Transparency International Ukraine

ГО “Платформа Громадський Контроль”

Ініціатива “Марш за Київ”

ГО “Квіти України”

Поділитись новиною

Читайте також

Всі новини
ВККС може рекомендувати призначити суддею працівницю ВККС Оксану Мусієнко, яка мала доступ до відповідей на тестування на посаду судді
Після тиску громадських організацій Рада відмовилась послаблювати контроль громадськості над відбором суддів
“Я не корупціонер. У мене квартира в кінці Троєщини”: ВРП надала згоду на утримання під вартою чотирьох суддів апеляції

підписка

Отримуйте першими новини ЦПК
Заповнючи форму, я погоджуюсь з умовами Політики конфіденційності