Після сумнівного Рішення КСУ про визнання неконституційними ключових інститутів антикорупційного закону та кримінальної відповідальності за завідомо недостовірне декларування від 27 жовтня в Україні актуалізувалося обговорення подолання наслідків цього рішення, проте політики мовчать про необхідність ефективного і якісного відбору суддів КСУ. Як має відбуватися цей конкурс і де знайти доброчесних суддів?
На пресконференції спікери представили консолідовану позицію експертної громадськості щодо проблем конституційного правосуддя, які існують багато років та актуалізувалися у зв’язку з останніми рішеннями Конституційного Суду України.
Юлія Кириченко (модераторка) – членкиня правління Центру політико-правових реформ та співголова ради Реанімаційного пакету реформ заявила про бездіяльність влади:
“Ми не чуємо до цього часу відповідь влади на проблеми конституційного правосуддя. Саме організації, які працюють в сфері правовладдя та запобігання корупції об‘єднали експертні зусилля і сьогодні дадуть свою спільну відповідь.
ЦППР також ініціює утворення робочої конституційної групи задля вирішення гострих конституційних питань та фахового комплексного погляду на необхідні конституційні зміни. Ми пропонуємо усім охочим народним депутатам, їх помічникам долучитися, з свого боку пропонуємо незалежну швидку експертизу. Звертайтеся до конституційного напрямку ЦППР зручним способом (juliakyr@gmail, 0672403496)”.
Ігор Коліушко – голова правління Центру політико-правових реформ зазначив, що проблеми з конституційним правосуддям не вирішувалися протягом багатьох років:
“Проблема неправосудних рішень виникла не цієї осені, а системно прослідковується протягом існування різних влад. Вирішення її полягає у необхідності формування незалежного КСУ, де посади суддів будуть займати професійнали з високими моральними якостями”.
Галина Чижик – експертка Центру протидії корупції перекоана, що прозорого конкурсного відбору не мають призначати суддів КСУ:
“Призначення нових суддів за старими правилами не лише не вирішить конституційну кризу, а тільки посилить її. Основним критерієм, за яким зараз призначень суддів до КСУ, є лояльність до партії чи готовність служити інтересам певних суддівських кланів. Аби це змінити, треба запровадити незалежних конкурсний відбір. До того часу ані Парламент, ані з’їзд суддів не мають призначати суддів до КСУ”.
Катерина Бутко – координаторка проєктів ВГО “Автомайдан” наполягає на необхідності відновлення е-декларування:
“Варто пам’ятати, що нова процедура прозоро конкурсного добору судді КСУ не вирішує проблеми, які ці судді вже створили своїми рішеннями. А тому паралельно зі впровадження конкурсного добору обовязок президента та верховгої ради як найшвидше відновити е-декларування та відповідальність за брехню в деклараціях”.
Степан Берко – адвокаційний менеджер Фундації DEJURE розповів про необхідні правила проведення прозорого конкурсу суддів:
“Суддів КС має добирати єдина Кваліфікаційна комісія для всіх суб’єктів призначення. Склад цієї Комісії має гарантувати, що кандидати на посади судді КС будуть незалежні та політичної неупереджені. Ми пропонуємо, щоб Комісія складалась з 9 членів, 4 з яких рекомендовані міжнародними організаціями, які сприяють Україні утверджувати верховенство право, а 5 – зборами суддів у відставці першого складу КС (збори суддів). Останні власне і затверджуватимуть перший склад Комісії. Потім Комісія сама добиратиме собі нових членів, якщо будуть вакансії (за принципом кооптації). Членами комісії можуть бути тільки громадяни України, які відповідають вимогам для судді КС. Комісія перевірятиме кандидатів на посаду судді КС і формуватиме список тих, які відповідають вимогам Конституції. Кандидати зі списку зможуть бути призначеними протягом 5 років. Щороку комісія доповнюватиме список новими кандидатами”.