Як чиновники порушують тендерне законодавство під час закупівлі ліків – схеми та методи

Центр протидії корупції проаналізував рішення Антимонопольного комітету та тендерну документацію, і знайшов 8  типових порушень, яких умисно припускаються замовники у процесі закупівель ліків та медичних виробів в інтересах фармацевтичних ділків.

Що треба знати, щоб зробити правильні висновки з описаних схем:

  1. Лікарські засоби допускаються до застосування в Україні після їх державної реєстрації в Державному реєстрі лікарських засобів України; інструкція про використання лікарського засобу повинна бути затверджена наказом МОЗ України.
  2. Лікарські засоби та вироби медичного призначення, що закуповуються повністю або частково за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, повинні бути включені, відповідно,  до Переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади й установи охорони здоров’я та Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення (або щодо них повинно бути складено декларацію про відповідність).
  3. Ціни на ліки та медичні вироби повинні бути внесені до Реєстру оптово-відпускних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення. Закупівельна ціна на ліки та медичні вироби не повинна перевищувати задекларовану в реєстрі оптово-відпускних цін більш ніж на 10 відсотків.
  4. Виробництво лікарських засобів, оптова торгівля лікарськими засобами, роздрібна торгівля лікарськими засобами, імпорт підлягає ліцензуванню;
  5. Ліки мають діючу речовину, що визначає властивості ліків. Ліки, що мають однакову діючу речовину в однаковому дозуванні, але продаються під різними торговими марками різними виробниками, зазвичай мають однакові властивості. Тому при визначенні предмету закупівлі потрібно орієнтуватись саме на діючу речовину лікарського засобу та її дозування.
  6. Більшість лікарських засобів та сировини для виготовлення лікарських засобів імпортується в Україну з-за кордону офіційними дистриб’юторами, що впливає на стан конкуренції на ринку. Також ринки лікарських засобів та виробів медичного призначення в Україні є досить концентрованим, окремі сфери є монополізованими.

Перелічені особливості визначають специфіку типових порушень, що існують в сфері закупівель лікарських засобів.


Включення до одного лоту монопольних та немонопольних товарних позицій.

Ситуація, коли до одного лоту включається ряд товарних позицій, частина з яких може бути надана широким колом учасників ринку, а частина або одна позиція – лише одним або декількома пов’язаними підприємствами.

Департамент охорони здоров’я Київської обласної держадміністрації, закуповуючи витратні матеріали для гемодіалізу, встановив в документації конкурсних торгів дискримінаційні вимоги. Замовник включив до одного лоту  витратні матеріали для гемодіалізу, що мають різні експлуатаційні характеристики і будуть використовуватись для різних процедур гемодіалізу. До лоту №1, серед інших 18 найменувань, замовник включив діалізатор FX CorDiax 40 (або еквівалент) у кількості 40 штук. Згаданий діалізатор має площу поверхні мембрани 0,6 м2. На ринку України площу поверхі мембрани 0,6 м2 має лише діалізатор FX CorDiax 40 виробництва Fresenius Medical Care. Інші діалізатори мають поверхню мембрани від 1м2. Отже, еквівалент до цього товару запропонувати не можливо і включення його до предмету закупівлі є дискримінаційним.

Колегія Антимонопольного комітету задовольнила скаргу одного з учасників торгів з цього приводу рішенням № 2003-р/пк-ск.

Неконкретні та неясні технічні умови до документації конкурсних торгів

Замовник навмисно виписує розмиті вимоги у тендерній документації,  що дають йому змогу суб’єктивно трактувати відповідність пропозицій учасника торгів встановленим технічним вимогам.

Департамент охорони здоров’я Київської обласної держадміністрації, закуповуючи витратні матеріали для гемодіалізу, в технічних характеристиках до діалізаторів зазначив, що:

“Матеріал мембрани не повинен містити на своїй поверхні активні хімічні центри, що дозволяє зменшити до мінімуму активацію системи комплементу, системі зсідання крові, циркулюючих лейкоцитів; Матеріал мембрани повинен мінімально активувати тромбоутворення, що дозволяє проводити діаліз зі значно меншою кількістю гепарину та зменшує ризик розвитку вторинних кровотеч у хворого після гемодіалізу; Діалізатори повинні бути стерилізовані методом, який не тільки якісно стерилізує мембрану, а ще й видаляє з капіляру діалізатора частки матеріалу мембрани та ендотоксини, що захищає від ендотоксичного шоку при проведенні гемодіалізу та мінімізує витрати на фізіологічний розчин”.

Учасники повинні були надати документи на підтвердження відповідності їх пропозицій умовам документації конкурсних торгів.

Колегія Антимонопольного комітету в своєму рішенні підтвердила, що вимоги замовника є непрозорими. Зокрема, технічні характеристики не мають кількісного виміру, за яким можна чітко встановити відповідність пропозиції цим вимогам (наприклад, документації конкурсних торгів не містить визначення «якісної стерилізації мембрани»).


В іншому випадку Міністерство оборони України оголосило про проведення процедури закупівлі за предметом “29.10.5. Автомобілі спеціальної призначеності. Транспортні засоби спеціального призначення (34114) (повнопривідний санітарний автомобіль)”.

За інформацією одного з учасників торгів, який оскаржував тендер, відповідно до медико-технічних вимог до санітарного автомобіля показник кліренсу має становити не менше 220 мм. Замовник у документації конкурсних торгів не вказав методику, за якою даний кліренс буде визначатися.

За твердженням скаржника, поняття кліренсу існує лише в стандарті ГОСТ 22653-77, який був розроблений у 1977 році та втратив чинність у 1992 році. Прийняттям та ратифікацією нових стандартів з урахуванням міжнародної стандартизації ISO 4131-79 вказано та схематично відображено поняття дорожнього просвіту та методики його обчислення. Крім цього, Скаржник зазначив, що більшість виробників шасі не вказує даний показник у технічній документації або вказує параметри дорожнього просвіту чи висоту броду.

Скаржник зауважив, що вказаний у документації конкурсних торгів показник кліренсу характеризує величину, виміряну в конкретній точці автомобіля, що, на його думку, вказує на конкретного виробника, а саме – автомобіль УАЗ (TK-U-3962 МД).

Колегія АМКУ визнала умови документації конкурсних торгів дискримінаційними та зобов’язала замовника внести зміни до Документації № 1271-р/пк-ск.

 Надмірна конкретизація предмету закупівлі

Ситуація, в якій замовник надмірно детально описує предмет закупівлі, вказує незначні та неважливі характеристики товару, чим створює передумови для перемоги конкретному учаснику торгів.

ТОВ “Фарммедіка” під час оскарження закупівлі Криворізького районного центру первинної медико-санітарної допомоги за предметом “ДК 021:2015 33112200-0 26.60.1 устаткування радіологічне, електромедичне та електротерапевтичне устаткування (33112200-0 ультразвукові установки)”, стверджувало, що в документації конкурсних торгів було встановлено ряд дискримінаційних вимог.

Так, у додатку 2 документації конкурсних торгів вказано вимоги з надточними показниками, які характерні лише для одного конкретного виробника, а саме – компанії Mindray (Китай) – та не несуть в собі важливої клінічної значимості.

Зокрема для ультразвукової установки встановлені наступні вимоги: пункт 3.4 “Програмовані користувачем клавіші, не менше 10”; пункт 4.25 “Максимальне збільшення зображень, не менше 70 раз”; пункт 7.10 “Бездротова передача даних на iPad, iPhone”.

Колегія АМКУ зобов’язала замовника внести зміни до ДКТ рішенням № 1930-р/пк-ск.[4]

Маніпуляції із дозуванням лікарських засобів, що виключають участь у закупівлях більшості потенційних учасників

Департамент охорони здоров’я Дніпропетровської обласної державної адміністрації оголосив про проведення процедури закупівлі за предметом “21.20.1. Лікарські засоби для лікування захворювань крові й органів кровотворення – 3 лота”.

ТОВ “КР “Регіональне підприємство” звернулося зі скаргою до колегії Антимонопольного комітету.  Скаржник зазначає, що за лотом №3 зазначено найменування товару “фактор коагуляції крові людини IX очищений ліофілізований, вірусинактивований порошок для інфузій 600МО”. Такій вимозі відповідає лише один препарат ІМУНІН виробництва компанії “Бакстер АГ”, Австрія. Разом з цим, скаржник може пропонувати препарат АІМАФІКС в дозування 500 МО виробництва “Кедріон С.п.А”, Італія, та вважає, що кількість МО у флаконі не впливає на процес лікування хворих на гемофілію В.

Згідно з інформацією, наведеною замовником, у Державному реєстрі лікарських засобів міститься лише один лікарський засіб, що відповідає вимогам документації конкурсних торгів: “препарат ІМУНІН 600 МО фактора фон Віллебранда у флаконі №1 та розчинник (вода для інєкцій) по 10 мл у попередньо наповненому шприці №1 для розчину для ін’єкцій та набором для введення; виробник – Інституто Гріфолс, С.А., Іспанія; реєстраційне посвідчення – № UA/13081/01/02”.

У відповідь на запит Колегії Антимонопольного комітету Інститут гематології та трансфузіології Національної академії медичних наук України листом від 12.04.2016 №113 повідомив зокрема, що препарат ІМУНІН 600 може бути замінений препаратом АІМАФІКС 500 під час лікування хворого з діагнозом гемофілія В, але при цьому доза препарату АІМАФІКС 500, розрахована у відповідності до Наказу МОЗ України від 30.06.2010 № 647, повинна бути рівній дозі препарату ІМУНІН 600, що застосовувалась раніше.

Колегія прийшла до висновку, що замовником не доведено та не обґрунтовано встановлення вимоги щодо дозування закуповуваного препарату саме в кількості 600 МО. Встановлення наведеної вище вимоги документації конкурсних торгів у частині визначення дозування саме в кількості 600 МО призводить до того, що участь у процедурі закупівлі зможуть прийняти лише суб’єкти господарювання, які можуть запропонувати препарати саме із наведеним вище дозуванням, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі.

Неправомірне відхилення учасників процедури закупівлі

Відповідно до протоколу засідання комітету з конкурсних торгів від 07.09.2016 б/н Міською лікарнею №8 м. Одеса відхилено пропозицію ТОВ “Гемофарм” з наступної підстави: “Наявні підстави, зазначені в пункті 8 частини першої та пункті 3 частини другої статті 17 Закону”. Кінцевий бенефіціарний власник (контролер) учасника зареєстрований на території, що відноситься до переліку, вказаному в розпорядженні КМУ від 23 лютого 2011 року № 143-р “Про перелік офшорних зон”.

ТОВ “Гемофарм” відповідно до даних, що містяться у відкритому доступі в ЄДРПОУ, було зареєстроване як юридична особа за законодавством України 30 травня 2014 року, номер запису про державну реєстрацію 1 334 102 0000 004458. Засновником ТОВ “Гемофарм” є Партнерство з обмеженою відповідальністю “Гемофарм” ЛП, що зареєстроване за адресою: вулиця Сент Вінсент, 5, Лас Сьют, місто Единбург, Сполучене Королівство, а кінцевим бенефіціарним власником є Евелін Софі Жубер, Сейшельські острови, О.Мае, Вікторія, Форент Ну Ар, Монт Флорі.

Відповідно до законодавства України засновниками і учасниками господарських товариств можуть бути юридичні особи, фізичні особи, громадяни як України, так і інших держав. При цьому, сам учасник процедури закупівлі зареєстрований в Україні.

Колегія АМКУ зобов’язала замовника відмінити процедуру закупівлі (рішення 2129-р/пк-ск від 28.10.2016, №1045-р/пк-ск).

Акцепт пропозиції учасника попри невідповідність тендерної документації встановленим до неї вимогам

Херсонська обласна клінічна лікарня проводила закупівлю  за предметом “21.10.53-00.00 – глікозиди, алкалоїди рослинного походження, їхні солі, ефіри, естери та інші похідні – 9 найменувань”. Замовник допустив до участі в процедурі закупівлі учасників, пропозиції яких не відповідали вимогам документації. Зокрема, два учасники надали у складі пропозиції ліцензію на роздрібну торгівлю лікарськими засобами, тоді як вимагалася ліцензія на оптову торгівлю лікарськими засобами. Інші учасники, допущені до участі в процедурі закупівлі, не мали свідоцтв про реєстрацію лікарських засобів на території України, всупереч вимогам документації конкурсних трогів.

Включення до одного лоту декількох лікарських засобів способом, що звужує коло потенційних учасників

Департамент охорони здоров’я Дніпропетровської обласної державної адміністрації оголосив про проведення процедури закупівлі за предметом “21.20.1. Лікарські засоби для лікування захворювань крові й органів кровотворення – 3 лота”.  У технічній специфікації до лоту №2  були встановлені вимоги щодо поставки фактору фон Віллебранда людини у комбінації з фактором коагуляції крові людини VIII.

Один із учасників торгів оскаржив закупівлю до АМКУ та у своїй скарзі зазначив, що забезпечення потреб хворих на гемофілію типу А та пацієнтів з хворобою фон Віллебранта одним препаратом суперечить загальноприйнятим нормам та стандартам лікування даних хвороб, та є прямим порушенням принципу максимальної економії та ефективності державних закупівель.

Скаржник, посилаючись на рекомендації Всесвітньої федерації гемофілії, зазначає, що препарати для лікування хвороби фон Віллебранда мають закуповуватись окремо від програми по забезпеченню ліками хворих на гемофілію; ця хвороба є окремою від гемофілії нозологією.

Всесвітня федерація гемофілії рекомендує застосовувати при лікуванні хвороби фон Віллебранда препарат з діючою речовиною “Десмопресин”, лікування яким дешевше, ніж лікування факторами коагуляції крові людини VIII.

Отже, на думку скаржника, ця вимога “введена з метою закупівлі товару в обраного учасника”.

Колегія АМКУ рішенням № 964-р/пк-ск визнала вимоги ДКТ дискримінаційними та зобов’язала замовника внести зміни.


ПрАТ “Медфарком-Центр” оскаржив до АМКУ умови процедури закупівлі Львівського державного онкологічного регіонального лікувально-діагностичного центру за предметом “21.20.1. Ліки (цитостатики – 6 найменувань)”. Предметом закупівлі є лікарські засоби шести торгових найменувань препаратів різних виробників, що об’єднані в один лот.

Як зазначає скаржник, об’єднання замовником в один лот предмета закупівлі препаратів різних виробників порушує принцип конкурентоспроможності серед учасників закупівлі, оскільки участь зможуть взяти лише ті суб’єкти господарювання, які можуть запропонувати до постачання весь перелік предмета закупівлі. За інформацією скаржника, кожне найменування предмета закупівлі може бути закуплено окремо одне від одного та представлене різними виробниками.

У додатку 2 документації конкурсних трогів замовником встановлені медико-технічні вимоги до предмета закупівлі та встановлено, що предметом закупівлі є, зокрема, препарат “Бандронат” – Ібандронова кислота: конц. д/п інф. р-ну 6 мг фл. 6 мл, № 1 в упаковці, 100 штук.

У Скарзі ПрАТ “Медфарком-Центр” зазначив, що він має можливість запропонувати до постачання всі лікарські засоби, які є предметом закупівлі, крім препарату “Бандронат” виробництва компанії “Рош Діагностик ГмбХ” для Ф. Хоффманн-Ля Рош Лтд.

Препарат вищезазначеної торгової марки представлений на  ринку України тільки виробником “Рош Діагностик ГмбХ” для Ф. Хоффманн-Ля Рош Лтд. Ввказаний виробник надає авторизаційні листи про передачу повноважень на продаж (реалізацію) товару в Україні тільки певному дистриб’ютору, з яким має налагоджені зв’язки.

Колегія АМКУ погодилась з аргументами скаржника та рішенням № 787-р/пк-ск[9] від 28.05.2015 року зобов’язала Львівський державний онкологічний регіональний лікувально- діагностичний центр внести  зміни до документації конкурсних трогів.


ПрАТ “Медфарком-Центр” подав до АМКУ скаргу щодо встановлення Департаментом охорони здоров’я Донецької обласної державної адміністрації (надалі – Замовник) дискримінаційних вимог у документації конкурсних торгів на закупівлю за предметом “Код 21.20.1. Ліки”.

ПрАТ “Медфарком- Центр” у скарзі зазначає, що замовником визначено предмет закупівлі одним лотом (101 позиція), який включає найрізноманітніші групи лікарських засобів, зокрема, цукрознижуючі лікарські засоби для хворих на цукровий діабет, а саме: свинячі інсуліни, генно-інженерні інсуліни та аналоги інсулінів за позиціями 46-82, лікарські засоби для лікування нецукрового діабету за позиціями 83-84, таблетовані цукрознижуючі лікарські засоби за позиціями 85-94, 96-101 та інші лікарські засоби різних груп та виробників.

За твердженням скаржника, описом предмету закупівлі у даний спосіб замовник свідомо обмежив коло потенційних учасників та конкуренцію.

Скаржник стверджує, що 6 червня 2012 року був підписаний Меморандум порозуміння між Кабінетом Міністрів України та суб’єктами господарювання, які здійснюють виробництво лікарських засобів, оптову та роздрібну торгівлю такими засобами, згідно з яким Кабінет Міністрів України сприяє переорієнтуванню державних закупівель лікарських засобів на препарати вітчизняного виробництва та запровадить систему державних закупівель лікарських засобів та виробів медичного призначення за принципом “одне найменування – один лот”. Предмет закупівлі, визначений за принципом “одне найменування – один лот”, максимально розширить коло потенційних учасників, збільшить конкуренцію та, як наслідок, забезпечить максимальну економію бюджетних коштів.

Замовник не обґрунтував необхідність об’єднання всіх препаратів (101 найменування) в один лот.

Колегія АМКУ погодилась з аргументами скаржника і зобов’язала замовника внести зміни в документації конкурсних трогів рішенням № 631-р/пк-ск від 11.06.2014 року.

Посилання на торгові марки чи конкретного виробника

Дніпропетровський спеціалізований клінічний медичний центр матері та дитини ім. проф. М.Ф. Руднєва Дніпропетровської обласної ради (далі Замовник) оголосив процедуру закупівлі за предметом “21.20.1. ДК 016: 2010 – 21.20.1 “Ліки” [ДК 021:2015 33600000-6 «Фармацевтична продукція» (лікарські засоби)]

Відповідно до розділу І додатку 4 документації конкурсних трогів закупівлі у формі таблиці містилася “специфікація”, відповідно до якої предмет закупівлі складається з 79 найменування товарів, де щодо позиції №34 міститься наступна інформація:

п/№ Найменування товару Дозування Одиниця виміру Кількість
34 Севоран №1 250мл фл 30

У розділі І додатку 4 Документації містилася наступна вимога: “з метою запобігання закупівлі фальсифікатів та отримання гарантій на своєчасне постачання лікарського засобу, вказаному у специфікації, а саме: Севоран, 250 мл у флаконі (1 флакон містить: не менше 99, 9875% і не більше 100% севофлуран) розчин  №1), Меронем  500 мг № 10, Меронем  1000 мг №10 у кількості, якості та зі строками придатності, яких вимагає ця документація, учасник надає гарантійний лист виробника (представництва, філії виробника, якщо їх відповідні повноваження поширюються на територію України), яким підтверджується можливість поставки лікарського засобу Севоран, що є предметом закупівлі цих торгів, у кількості, зі строками придатності та в терміни, визначені цією документацією та пропозицією учасника торгів.

Гарантійний лист повинен включати: повну назву учасника конкурсних торгів, назву предмету закупівлі, згідно оголошення конкурсних торгів, кількість та гарантії постачання. Пропозиція конкурсних торгів, що не відповідає вимогам, викладеним у цьому пункті, буде відхилена як невідповідна”.

ТОВ “Оптіма Фарм, ЛТД” подало скаргу на зазначені умови. На думку скаржника, описаними вище вимогами замовника здійснюється штучне обмеженням кола потенційних учасників Процедури закупівлі лише виробниками даного лікарського засобу та/або їх представництвами/філіями на території України у зв’язку із умисним ненаданням останніми необхідних гарантійних листів. Як наслідок, Скаржник повідомляє, що вказані положення Документації позбавляють можливості прийняти участь у процедурі закупівлі учасників, які не є виробниками даних ліків та/або їх представництвами або тих учасників, які не мають безпосередніх договірних відносин із виробниками та/або їх представництвами.

Колегія АМКУ погодилась із аргументами скаржника і рішенням № 618-р/пк-ск від 31.03.2016 року зобов’язала замовника внести зміни до документації конкурсних трогів.

Поділитись новиною

Читайте також

Всі новини
У 2020 році українці витратили 14 млрд грн на ліки без доведеної ефективності. Звіт 
Меблі замість ліків, “велике будівництво” та завищені ціни. ЦПК проаналізував рік ковідних закупівель

підписка

Отримуйте першими новини ЦПК
Заповнючи форму, я погоджуюсь з умовами Політики конфіденційності