Центр протидії корупції закликає відхилити законопроєкт №6537, який збільшує до 500 тисяч гривень верхню межу для спрощених закупівель за кошти місцевого бюджету. 21 січня документ зареєстрували депутати групи “Довіра”.
Наразі спрощеними закупівлями товарів і послуг вважаються закупівлі, сума яких становить від 50 до 200 тисяч гривень. Їх можна проводити без тендеру.
Парламентарі хочуть, щоб змінилися пороги для спрощених закупівель під час придбання:
- паливних та мастильних матеріалів, природного газу, електричної та теплової енергії, вугілля;
- харчових продуктів для закладів охорони здоров’я, освіти та соціальної сфери;
- послуг з трансферу до закладів освіти та у зворотному порядку;
- послуг з розробки проєктно-кошторисної документації, необхідної для проведення поточного ремонту будівель та споруд, що перебувають у комунальній власності.
Як пишуть автори проєкту закону, існує нагальна потреба на законодавчому рівні усунути перешкоди оперативного виконання функцій із забезпечення потреб громад в отриманні життєво необхідних послуг за рахунок коштів місцевих бюджетів, особливо в ситуації, яка склалася через коронавірус та карантин.
“Такі заяви викликають подив. Незрозуміло, про які перешкоди йдеться. Адже формування плану закупівель відбувається із застосуванням принципу детального планування. У виняткових випадках, конкретний перелік яких визначений законом, у замовників є право провести переговорну процедуру закупівлі, уклавши прямі договори без торгів”, – зазначає юрист Центру протидії корупції Денис Свириденко.
Ба більше, законом вже визначено, що закупівля товарів, робіт і послуг, спрямованих на запобігання епідемії коронавірусу, здійснюється у порядку спрощених закупівель без верхньої порогової суми. Ліки, медобладнання, медичні гази для боротьби з COVID-19 можна взагалі закуповувати за прямими договорами без торгів.
Ми погоджуємося, що вартісні пороги для закупівель, можливо, доречно переглянути, і Міністерство економіки оприлюднило проєкт закону з цього приводу. Але не потрібно при цьому робити винятки лише для певного виду замовників і посилатися на перешкоди.
Варто нагадати, що попри оперативність проведення спрощених закупівель, вони мають свої недоліки.
Так, при зловживаннях і порушеннях під час спрощеної закупівлі їх неможливо оскаржити до АМКУ. Також при спрощених закупівлях не діє правило, яке дає учасникам можливість виправляти формальні помилки у своїх пропозиціях. Усе це дає можливості для зловживання недобросовісним замовникам.
Як показує досвід ЦПК, саме комунальні підприємства та заклади нерідко і є такими недобросовісними замовниками.
Так, іноді місцеві замовники вперто не хочуть бачити зв’язок між учасниками закупівлі або закуповують товари з величезними переплатами. А кошти місцевого бюджету банально розкрадаються.