Підтримати

ЦПК проаналізував законопроєкт, яким хочуть заблокувати діяльність НАБУ та обрати «ручного» директора НАБУ

У Верховній Раді зареєстрували урядовий законопроєкт №5070, який блокує роботу НАБУ, визначає нову конкурсну процедуру щодо призначення нового директора і змінює статус бюро. Запропоновані норми створюють підґрунтя для обрання «ручного» керівника НАБУ. 

Центр протидії корупції аналізує текст законопроєкту, внесеного КМУ до Верховної Ради. Саме цей текст має з’явитися на сайті Верховної Ради. Наразі текст доступний на сайті видання Дзеркало тижня.

Якщо цей законопроєкт буде прийнятий, то фактично НАБУ отримає одночасно і директора, і виконуючого обов’язки директора, що ставить під сумнів легітимність будь-яких рішень керівництва бюро. 

«Очевидно, що причиною цього проєкту є бажання призначити «ручного» директора НАБУ, який за одним дзвінком з банкової буде блокувати справи щодо «татарових» або навпаки порушувати щодо ворогів Зеленського. Ні блокування роботи НАБУ, ні ручна процедура конкурсу в НАБУ за жодних обставин не будуть прийняті міжнародними партнерами. Саме тому проросійське оточення штовхає Зеленського на цей крок», – зазначає голова правління Центру протидії корупції Віталій Шабунін.

Що буде із чинним директором Ситником 

У перехідних положеннях закону прописано, що його обов’язки до обрання нового директора виконуватиме перший заступник: “Особа, яка станом на день набрання чинності цим Законом, займає посаду першого заступника Директора Національного антикорупційного бюро України, здійснює всі повноваження Директора Національного антикорупційного бюро України, передбачені законом, до моменту призначення Директора Національного антикорупційного бюро України в порядку, визначеному цим Законом”. 

Тобто у нормі вказано, що заступник Ситника виконуватиме повноваження директора НАБУ до призначення нового. Однак тут не йдеться про те, що відбудеться із чинним директором Артемом Ситником. 

Рішення КСУ про визнання неконституційним указу про його призначення не призводить до втрати ним своїх повноважень чи звільнення з посади директора. Підстави для його звільнення з посади Директора, які встановлені законом, також відсутні. 

За таких обставин Ситник залишається директором НАБУ, але до обрання нового директора і в його першого заступника Гізо Углави будуть повноваження директора. Тобто в НАБУ залишиться в.о. з повноваженнями директора і директор з повноваженнями. У підсумку підривається легітимність будь-яких рішень обох. Більш того, з призначенням нового Директора ця проблема не зникне та існуватиме принаймні до квітня 2022 року, коли спливе 7-річний строк призначення Ситника.

Наразі закон визначає чіткі вичерпні підстави для звільнення чи припинення повноважень директора НАБУ, що є однією з гарантій незалежності як бюро, так і директора. Жодної з цих підстав наразі немає. Подібне не визначене формулювання та політичне рішення підриває основні принципи незалежності НАБУ і створює небезпечний прецедент на майбутнє. 

Який конкурс пропонується

Нова конкурсна процедура з обрання директора визначає таку конфігурацію конкурсної комісії: 9 членів, 3 з яких визначає очолювана президентом Рада національної безпеки та оборони, 3 визначає Кабінет міністрів самостійно і ще 3 також Кабмін, але за пропозицією партнерів України в сфері антикорупції. Рішення прийматимуться простою більшістю голосів 5-ма членами комісії.

На практиці це означає, що делеговані міжнародними партнерами члени комісії не матимуть жодної ролі в процесі роботи, адже їх голос не буде важливим для прийняття рішення. Раніше у 2019 році подібну конфігурацію комісії Рада прийняла для обрання директора Державного бюро розслідувань, звільнивши Романа Трубу. Аналогічно пропонувалося утворити комісію з 9 членів та надати міжнародним партнерам право делегувати лише  3 з 9 осіб до  комісії. Тоді всі партнери України відмовилися надати свої кандидатури. 

«У випадку з ДБР всі, хто приймав цю фейкову процедуру, прекрасно розуміли, що міжнародників хочуть використати просто для легітимізації процесу. Те саме пропонують зараз для НАБУ, але на це ж звісно ніхто не погодиться. НАБУ взагалі ризикує залишитися без директора, як і ДБР зараз», – додає Шабунін.

Що ще змінюється

НАБУ стає органом виконавчої влади та підпорядковується Кабінету міністрів, зберігаючи при цьому певну незалежність від Кабміну. Ці норми приймаються очевидно на виконання рішення Конституційного Суду, який чітко вказав раніше на приналежність НАБУ до виконавчої гілки влади.

Наслідки

Показово, що цей законопроєкт з’явився після провальних переговорів з Міжнародним Валютним Фондом. Саме у меморандумах з МВФ передбачалось створення НАБУ та забезпечення незалежності бюро. Порушення цих попередніх домовленостей ризикує підірвати співпрацю та знищити залишки довіри до української влади. 

Точно так само ручні процедури для обрання нового директора зруйнують співпрацю як з ЄС, так і зі США. Адже це прямо суперечить тому, що вимагають від України.

Нагадаємо, що передумовою для законопроєкту в уряді називають рішення Конституційного суду, який раніше визнав неконституційним указ про призначення директором бюро Артема Ситника, а пізніше і частину положень Закону «Про Національне антикорупційне бюро України». 

Водночас, Конституційний суд поставив перед парламентом дедлайн зміни неконституційних норм ще до 16 грудня минулого року. Однак Верховна Рада три місяці відведеного КСУ строку ігнорувала це питання, попри існування різних законопроєктів щодо вирішення цієї кризи. 

Примітно, що ще в листопаді 2020 року Зеленський на зустрічі з послами країн G7 заявляв, що попри рішення КСУ Ситник продовжить виконувати повноваження Директора НАБУ, а визнання окремих положень неконституційними не створює загроз для незалежності та легітимності очільника Бюро.

Поділитись новиною

Читайте також

Всі новини
Рада підтримала в першому читанні ув’язнення за недекларування, рішення щодо чого раніше сфальшував Монастирський
Комітет Ради рекомендував з подачі нардепа від Батьківщини знищити фінансовий контроль за топ-посадовцями

підписка

Отримуйте першими новини ЦПК
Заповнючи форму, я погоджуюсь з умовами Політики конфіденційності