Центр протидії корупції закликає Президента Володимира Зеленського не допустити змін “правил гри” у публічних закупівлях

3 червня 2021 року Верховна Рада прийняла в цілому законопроєкт «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законів щодо вдосконалення системи оскарження публічних закупівель» № 5309.

В останній момент прийняття законопроєкту народниим депутатом Арсенієм Пушкаренком була запропонована і підтримана парламентарями правка №35, яка виводить з-під дії Закону “Про публічні закупівлі” та системи Prozorro закупівлю робіт та усіх супутніх послуг для будівництва Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м. Києва (Київська область) з орієнтовною вартістю мінімум 85 млрд грн. Хоча ця ж правка була відхилена профільним Комітетом з питань економічного розвитку.

Слід зауважити, що унесення до Закону “Про публічні закупівлі” виключень його застосування повинні бути винятком, а не правилом.

Попри доцільність будівництва кільцевої автомобільної дороги навколо м. Києва (Київська область), такі роботи не є настільки критичними і нагальними, аби проводити їх без тендерних процедур, усуваючи конкуренцію, а також прозорість та підзвітність замовників та виконавців. 

Така зміна “правил гри” у публічних закупівлях та використання коштів платників податків в інтересах конкретних приватних корпорацій і компаній є абсолютно неприпустимою, суперечить практиці усіх цивілізованих країн світу.

Це створює небезпечний прецедент, адже сьогодні зазначене виключення у Закон «Про публічні закупівлі» приймається просто для будівництва дороги, а завтра воно буде виправданням для внесення у Закон й нових виключень для інших закупівель робіт та послуг.

Також, вказаним законопроєктом передбачено, що скарги, які стосуються тендерної документації, повинні бути підтверджені доказами скаржника. 

Однак, такі скарги подаються скаржниками ще на етапі ймовірного порушення їх прав, й направлені на запобігання таким порушенням. Тобто у більшості випадків скарги не можуть бути наперед підтверджені якимось доказами чи документами. 

Чинною редакцією Закону “Про публічні закупівлі” передбачена вимога, що скарги повинні бути обґрунтованими, а за їх подання справляється оплата. 

Відтак вбачається, що вказана пропозиція законопроєкту № 5309 направлена не проти недобросовісних скаржників, як зазначають автори законопроєкту, а проти добросовісних,  тому що створить суттєві складнощі у захисті ними своїх прав, зокрема при поширених випадках оскарження дискримінаційних умов у тендерній документації. 

За результатами антикорупційної експертизи законопроєкту  Національне агентство також корупціогенні фактори, до нього висловлено численні зауваження Головного науково-експертного управління Верховної ради, а також його було розкритиковано антикорупційними громадськими організаціями та експертами у сфері публічних закупівель. 

Звертаємося до Президента Володимира Зеленського накласти вето на вказаний законопроєкт та повернути його до Парламенту на доопрацювання. 

Поділитись новиною

Читайте також

Всі новини
ЦПК закликає відхилити законопроєкт, який суттєво збільшує верхній поріг для спрощених закупівель
Після звернень ЦПК “Охмадит” вирішив не купувати обладнання на 600 млн гривень у фірм з кримінальним шлейфом
Понад 250 млн грн до держбюджету: Рада відновила велику приватизацію

підписка

Отримуйте першими новини ЦПК
Заповнючи форму, я погоджуюсь з умовами Політики конфіденційності