Підтримати

Таємний бюджет і агенти по всьому світу: комітет Ради пропонує наділити Нацгвардію “тимчасового” Авакова надзвичайними повноваженнями

Вчора, 15 січня, Комітет з питань національної безпеки, оборони та розвідки підтримав до першого читання законопроєкт № 2412 “Про розвідку”.  Однією з найризиковіших у запропонованій комітетом версії є норми, які наділяють Національну гвардію статусом суб’єкта системи воєнної розвідки.

Так як Національна гвардія знаходиться під сферою контролю Міністерства внутрішніх справ, у системі Міністерсва створюється повноцінна паралельна система військових і правоохоронних формувань тепер уже із можливостями розвідки. 

“Це означає надзвичайні  повноваження із розвідки для органу в системі МВС. Норми дозволяють залучати Нацгвардію для виконання розвідувальних завдань у військовій сфері. Формулювання проекту настільки широкі та загальні, що на практиці це може вийти далеко за межі розвідки під час виконання військових завдань та перетворитися у зловживання. Наприклад, на виконання завдань розвідки у Нацгвардії зможуть мати таємний бюджет для закупівель та впроваджувати агентів до різних установ за кордоном.”, — коментує член правління Центру протидії корупції Олена Щербан.

Наразі в системі воєнної розвідки виключна компетенція з військової розвідки у розвідувального органу Міноборони. Президент пропонував додати до суб’єктів ще окремі військові частини та органи управління військової розвідки Збройних Сил. Проте, Комітет вирішив доповнити цей перелік іще підрозділами Нацгвардії. Наразі Нацгвардія немає подібних можливостей.

За цим законопроєктом, підрозділи Нацгвардії отримають вплив далеко за межі України, адже зможуть: 

  • на виконання завдань розвідки впроваджувати агентуру за кордоном, організовувати спецоперації закордоном (наприклад, мати агентів у посольствах як українських, так і іноземних в Україні, урядах, оборонних структурах інших держав, міжнародних організаціях та просувати там необхідні питання, отримувати інформацію);
  • фактичне отримання таємного бюджету на забезпечення розвідки, в тому числі на купівлю техніки, інших засобів необхідних для виконання розвідувальних завдань. 

Враховуючи, що більшість розвідувальної інформації та діяльності буде поза прокурорським контролем, ця паралельна система отримує надпотужний та неконтрольований інструмент впливу.

Більше того,  проект вносить зміни і до Кримінального процесуального кодексу вводячи гарантії для осіб, яким відома інформація про розвідувальну таємницю. Такі особи не зможуть бути допитані щодо цих питань.  

“З одного боку це логічна гарантія для розвідників, але в контексті Нацгвардії та МВС пригадується сумнозвісна справа із закупівлі “рюкзаків Авакова” саме для Нацгвардії, де за даними слідства рюкзаки закуповували в декілька разів дорожче за кураторства сина чинного міністра Авакова та його заступника”, — додає Щербан.

Подібні зміни суттєво розширють функціонал та фактичний вплив структур МВС, які вже понад шість років знаходяться під контролем сумнозвісного міністра.

Поділитись новиною

Читайте також

Всі новини
Комітет Ради відправив на повторне перше читання законопроєкт президента щодо псевдореформи СБУ. Що це означає?
АНОНС — Завтра правоохоронний комітет Ради спробує передати Авакову розслідування топчиновників

підписка

Отримуйте першими новини ЦПК
Заповнючи форму, я погоджуюсь з умовами Політики конфіденційності