Підтримати

Слуги народу хочуть дати можливість Генпрокурору втручатися у справи НАБУ та САП

Депутати від фракції “Слуга народу” подали законопроєкт № 3009а щодо забезпечення реалізації функцій прокуратури, який несе серйозну загрозу для справ Національного антикорупційного бюро (НАБУ) та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП). Крім того, за пропозицією нардепів з підслідністі НАБУ приберуть ряд справ щодо незаконного збагачення, збільшивши його поріг в 10 разів.

Законопроєкт дозволить генеральному прокурору відбирати на перевірки собі будь-які справи НАБУ та САП: “Керівник органу прокуратури, прокурор вищого рівня уповноважений: вимагати для перевірки кримінальні провадження, документи, матеріали та інші відомості про вчинені кримінальні правопорушення, хід досудового розслідування, встановлення осіб, які вчинили кримінальні правопорушення”. 

Наразі САП є самостійним та незалежним підрозділом генпрокуратури, прокурори якої є процесуальними керівниками у кримінальних справах НАБУ. Генпрокурору за законом заборонено втручатися в діяльність антикорупційної прокуратури. Проте нардепи пропонують фактично дозволити генпрокурору витребовувати будь-які справи. 

Зауважимо, що ініціативи “Слуг народу” втручатися у справи НАБУ та САП порушують Меморандум з Міжнародним валютним фондом. Керівництво держави взяло на себе зобов’язання забезпечити автономність САП. 

“Такі законодавчі ініціативи ніщо інше як пряме посягання на незалежність прокурора у справі. Перш за все, це робиться для того, аби узаконити можливість витребовувати в НАБУ та САП справи топ-корупції. Витребування справ для перевірки у прокурора, який веде справу – це давній метод тиску на прокурора і метод розголошення матеріалів. Депутати спершу проголосували на посаду генпрокурора за свою ексколегу Ірину Венедіктову, а тепер намагаються дати їй більше повноважень та право втручатися в роботу органів, які їх же розслідують”, – коментує член правління Центру протидії корупції Олена Щербан. 

Раніше генпрокурорка Венедіктова проявляла нездорову цікавість до однієї зі справ НАБУ щодо олігарха Олега Бахматюка. Вона навіть незаконно зверталася до керівника САП з вимогою надати їй усі матеріали справ, де фігурує Бахматюк. 

У законопроекті також пропонують зробити обов’язковою участь прокурорів регіональної прокуратури при апеляційному перегляді судових рішень та прокурорів Офісу Генпрокурора – при касаційному оскарженні. Це також підриває незалежність прокурорів. На практиці це означатиме, що наприклад у справах НАБУ/САП обов’язково паралельно із прокурорами САП братимуть участь і регіональні прокурори.

Окрім незалежності антикорупційних прокурорів, нові повноваження керівників органів прокуратури та прокурорів вищого рівня нівелюють незалежність прокурорів різних рівнів.

Що стосується незаконного збагачення, то Слуги народу пропонують у десять разів збільшити грошовий поріг, за якого за корупційну справу може братися НАБУ. Якщо наразі таким порогом є сума – трохи більше мільйона гривень (у 2020 році), то пропонується підвищити поріг до 10,5 мільйонів гривень. 

Водночас, кримінальна відповідальність за незаконне збагачення наразі настає, якщо сума такого збагачення перевищує 6,8 мільйона гривень (у 2020 році). А це означає, що якщо депутати збільшать поріг до 10 мільйонів для слідства НАБУ, то всі випадки незаконного збагачення, вчинені на меншу суму та непідслідними НАБУ фігурантами і будуть розслідуватися поліцією або ДБР. Водночас, за попередньої редакції незаконного збагачення поліція мала уже повноваження розслідувати незаконне збагачення, проте так і не скерувала за більш ніж 4 роки жодної такої справи до суду, на відміну від НАБУ. 

Поділитись новиною

Читайте також

Всі новини

підписка

Отримуйте першими новини ЦПК
Заповнючи форму, я погоджуюсь з умовами Політики конфіденційності