Сьогодні на позачерговому засіданні Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроєкт 5219 “Про критичну інфраструктуру”. Останній змінює чинний закон “Про Службу безпеки України” та надає останній повноваження щодо захисту об’єктів критичної інфраструктури. Запропоновані зміни до у редакції до першого читання фактично в завуальованій формі повертають можливість втручання СБУ в розслідування у сфері економіки та антикорупції.
Зокрема, законопроєкт має за мету “створення системи захисту критичної інфраструктури, яка має взаємодіяти із різними загальнодержавними і національними системами захисту інформації, об’єктів тощо.” Водночас, Службі безпеки надаються повноваження із захисту критичної інфраструктури. Зміни пропонуються саме до статті 2 чинного Закону України “Про Службу безпеки України”, яка визначає завдання СБУ. Саме з цієї статті нещодавно були вилучені повноваження СБУ щодо економіки та протидії корупції. Ці зміни мають набути чинності з моменту створення Бюро економічної безпеки.
“Такі зміни саме до статей чинного закону “Про СБУ” фактично можуть стати спробою відкотити вже прийняті парламентом рішення про позбавлення СБУ повноважень в сфері протидії корупції та економіки. Ми переконані, що це план СБУ: не допустити голосування реформи та одночасно повернути собі втрачені повноваження в чинний закон” – зазначає заступниця виконавчої директорки ЦПК Олена Щербан.
Власне визначення критичної інфраструктури в законопроєкті не надає чіткого розуміння переліку таких об’єктів, що може надалі дозволити фактично втручання в діяльність будь-яких підприємств.
Більше того, пропонуються також зміни до чинного Закону України “Про оперативно-розшукову діяльність”, де всі без винятку підрозділи Служби безпеки отримують повноваження здійснювати оперативно-розшукову діяльність. А це заходи прослушки, контролю за фізичними особами, тобто є втручання в особисте життя осіб. Подібний підхід не узгоджується з концепцією реформи СБУ та прямо їй суперечить, розширюючи можливості служби у цій сфері.
Такі широкі повноваження не є характерними для аналогічних спецслужб країн НАТО, натомість вони все більше наближають чинну СБУ до радянського КДБ.