У Верховній Раді зареєстрували законопроєкт 4392 щодо змін до Кримінального (КК) та Кримінального процесуального кодексу (КПК), який має стати продовженням законопроєкту щодо реформи Служби безпеки України (СБУ). Депутати всупереч попереднім обіцянкам не визначають слідство як тимчасову функцію та хочуть дозволити СБУ розслідувати справи щодо корупції, підслідні Національному антикорупційного бюро України.
Раніше в Раді вирішили, що реформа СБУ має складатися з кількох складових:
- основного законопроєкту 3196-д, який розглядатиме безпековий комітет;
- окремого законопроєкту щодо змін до КК, КПК та Кодексу України про адміністративні правопорушення.
20 жовтня безпековий комітет Ради після доопрацювання невдалої президентської версії погодив та рекомендував до першого читання нову редакцію основного законопроєкту.
Минулого тижня на сайті Верховної ради з’явився і текст законопроєкту змін до КПК та КК в частині реформи СБУ. У ній за СБУ зберігаються функції досудового слідства та, більше того, навіть відсутні обмеження строків здійснення досудового розслідування СБУ, як це передбачено в основному тексті.
“Відсутність чіткої вказівки в КПК на те, що функція слідства обмежена у часі означає лише одне – нас намагаються ввести в оману обіцянками позбавити СБУ слідства. Насправді, без виключення з КПК згадок про досудове слідство СБУ, без чітких обмежень строків для цього в КПК та чіткого графіку передачі справ і делегування цієї функції до інших органів – позбавлення слідства є фікцією”, – коментує члена правління ЦПК Олена Щербан.
Окрім того, за пропозицією депутатів під слідством СБУ залишаються майже усі злочини, які підслідні СБУ зараз. Зокрема, депутати залишають за СБУ розслідування контрабанди наркотичних речовин і фальсифікованих ліків (ст. 305 КК) та культурних цінностей, отруйних, сильнодіючих, вибухових речовин, радіоактивних матеріалів, зброї або боєприпасів (ст. 201 КК).
Більше того, законопроєкт дозволяє Генпрокурору віднести до підслідності СБУ будь-який злочин, якщо він, на думку Генпрокурора, буде загрожувати держбезпеці. Проєкт фактично ліквідовує наявну на сьогодні законодавчо встановлену заборону втручатися у справи щодо топ-корупції, підслідні Національному антикорупційному бюро (ч. 5 ст 36 КПК). Автори проєкту пропонують, щоб справи НАБУ так само могли передаватися до СБУ, але в тому числі за згодою керівника САП.
“Подібні новації фактично легалізують спроби СБУ забрати собі резонансні справи з мотивів порятунку фігурантів справ. Таке уже було зі справою Олега Бахматюка. Голова СБУ Баканов звертався особисто до генпрокурорки Венедіктової з проханням передати йому справу, матеріали якої він навіть не вивчав. Єдина мета – забрати справу і врятувати Бахматюка, жодних аргументів про загрози держбезпеці не звучало. Тоді цьому вдалося запобігти тільки завдяки тому, що справи НАБУ законодавчо захищені від втручання і незаконної передачі. Зараз це хочуть змінити”, – додає Олена Щербан.
Раніше громадські активісти оприлюднили дослідження, відповідно до якого більшість розслідуваних СБУ справ не стосуються державної безпеки. Автори дослідження проаналізували справи, які СБУ розслідувала від 2013 до 2020 року, і виявили, що справи, які не мають стосунку до державної безпеки, загалом становлять 54,7% – 14 558. Водночас найбільше таких справ відкрито у 2013 та 2018 роках.
З метою зменшення зловживань в законопроєкті пропонується заборонити залучати оперативних співробітників СБУ до супроводу кримінальних проваджень, які розслідують інші органи досудового розслідування. Проте, навряд така пропозиція дозволить зменшити зловживання за умови, що СБУ фактично дозволяють розслідувати інші не підслідні справи.