Підтримати

Міжнародні експерти та громадянське суспільство: український рецепт успішної судової реформи

Міжнародні експерти відіграли ключову роль в історії успіху Вищого антикорупційного суду. Цей позитивний досвід варто використати і для реформи суддівського врядування. До такого висновку прийшли експерти під час публічного обговорення «Час для реальної судової реформи в Україні» 23 червня.

Обговорення розпочалось з виступу Вєри Юрової, Віце Президентки  Європейської комісії з цінностей та прозорості. В своєму виступі пані Юрова підкреслила, що принцип незалежності судової влади не може бути забезпечений без належної реформи органів суддівського врядування. Пані Юрова також наголосила на необхідності залучення до реформи експертів від громадськості, що є важливим для  зміцнення довіри громадян до процесу

На жаль, через шість років після Революції Гідності судовій владі українці довіряють найменше.  Численні спроби  очистити і реформувати українські суди, які були зроблені в 2014-2019 роках, провалились.  Відповідальність за цей провал несуть основні органи, які здійснюють призначення і звільненням суддів – Вища рада правосуддя (ВРП) та Вища кваліфікаційна комісія суддів (ВККС).  Восени 2019 року український парламент прийняв новий закон, який передбачив перезавантаження ВККС і очищення ВРП від негідних представників членів, та залучив до цього процесу авторитетних міжнародних експертів. Проте ВРП заблокувала імплементацію цього закону.

 Пан Михайло Жернаков, голова правління Фундації ДЕЮРЕ заявив, що реформа суддівського врядування має вирішальне значення для забезпечення доброчесності суддівського корпусу: «Якщо ми збережемо ту ж Вищу раду правосуддя, ми отримаємо ту ж якість суддів, і незалежно від їх кількості, громадяни не отримають справедливості». Пан Жернаков пояснив, що причина провалу попередніх спроб реформувати судову системи полягає в тому, що очищення і оновлення судів ми довірили представникам тієї ж залежної і корумпованої системи: «Я неодноразово критикував положення, популярне серед європейських країн, за яким більшість в органах суддівського врядування має належати суддям, обраним суддями.  Ми намагалися це забезпечити протягом останніх декількох років, і це з тріском провалилося». Пан Жернаков наголосив на успішному досвіді України із залучення міжнародних експертів для відбору суддів Вищого антикорупційного суду і підкреслив, що цей досвід має бути застосований і до реформи суддівського врядування.

Примітно, що вперше за всю історію співпрацю України з Міжнародним валютним фондом торкнувся питань судової реформи. В нещодавно підписаному Меморандумі з МВФ Україна взяла на себе зобов’язання  провести комплексну судову реформу. Зокрема, реформу ВРП. «Суспільна довіра до судової влади в Україні залишається низькою. Ось чому ми зацікавились цим питанням, зрештою, це питання є критичним для економічного розвитку», зазначив пан Еммануель Матіас, заступник начальника відділу МФВ. Містер Матіас наголосив на тому, що серед тих зобов’язань, які взяла на себе Україні, одним із найважливіших є створення незалежної комісії з міжнародними експертами в складі, яка здійснить попередній добір кандидатів до ВРП та перевірку на доброчесність чинних членів ВРП. Важливо, що має бути забезпечено вирішальну роль міжнародних експертів в цьому процесі. 

Пан Томас Маркерт, Голова, Секретар Венеційської комісії, також наголосив на важливій ролі міжнародних експертів в оновленні суддівського врядування. Він нагадав, що Венеційська комісія підтримала залучення міжнародників до відбору суддів Вищого антикорупційного суду. «Я вважаю, що виняткова ситуація в Україні виправдовує залучення міжнародних експертів для відбору представників органів судової влади», зазначив Пан Маркерт. Він також підтримав залучення до процесу представників громадянського суспільства, однак в цьому разі важливо мати прозорий та захищений від зловживань процес їх добору. Пан Маркерт також наголосив на тому, що принцип незалежності судової влади  може бути забезпечений тільки разом з забезпеченням її доброчесності: «Корумпований суддя не може бути неупередженим, він не може бути незалежними, оскільки не здатен протистояти тиску, він є вразливим. Тому дуже важливо аби судді були чесними та доброчесними».

Олександр Банчук, заступник Міністра Юстиції, також приєднався до обговорення. Він запевнив, що план уряду – це втілення реформ, які Україна зобов’язалась здійснити перед МВФ. «Це наше зобов’язання, і ми будемо суворо його дотримуватись».

Повний запис обговорення доступний за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=5-aLex3xWy4&t=4206s

Публічне обговорення «Час для реальної судової реформи в Україні» стало п’ятим в серії дискусій «Zero Corruption Talk», яка передує Zero Corruption Conference – конференції, націленій на  вироблення інноваційних рішень через об’єднання 500 учасників, серед яких ключові представники урядів країн, громадянського суспільства та міжнародних організацій, активістів та журналістів-розслідувачів. 

Поділитись новиною

Читайте також

Всі новини
Справу щодо ймовірно незадекларованої вілли та інших статків Авакова закрили через скандальне рішення Конституційного Суду
Як обирати суддів КСУ: відповідь громадськості на проблеми конституційного правосуддя

підписка

Отримуйте першими новини ЦПК
Заповнючи форму, я погоджуюсь з умовами Політики конфіденційності