Підтримати

Комітет Ради фіналізував текст “реформи СБУ”: ключові зміни відкладаються до нового законопроєкту

Учора, 22 вересня, Комітет Верховної ради з національної безпеки, оборони та розвідки погодив до другого читання фінальний текст законопроєкту 3196-д щодо “реформи СБУ”. Ключовий показник реформи, тобто позбавлення служби слідства, залишився не реалізованим. Це можна змінити лише окремим законом, проєкт якого наразі навіть не внесено до парламенту.

У кінцевій версії законопроєкту, СБУ лише декларативно позбавляється правоохоронних функцій у вигляді слідства. Депутати визначили необхідність позбавлення СБУ слідства до початку 2025 року, проте конкретні зміни щодо цього в Кримінальний процесуальний кодекс не розглядалися і навіть наразі не внесені до парламенту.

“Забрати в СБУ слідство можливо лише, змінивши Кримінальний процес, цього законодавці поки уникають. На практиці це означає, що ключових очікувань реформа не досягне і слідство як ключовий елемент тиску і зловживань залишиться на невизначений термін. Це точно не те, що Президент обіцяв суспільству і не те, що наближатиме Україну до НАТО. Щоб це виправити Президент має негайно внести відповідний невідкладний законопроєкт до парламенту – лише це буде чітким підтвердженням бажання реальних змін”, – коментує експертка ЦПК Олена Щербан. 

Змінити кримінальний процес наразі можна лише окремим законопроєктом, який має розглядати вже інший комітет парламенту – правоохоронний. Проєкт 3196-д вимагає подачі від Президента змін до кримінального процесуального законодавства.

Згідно погодженої версії проєкту, після позбавлення слідства СБУ має сконцентруватися на контррозвідці, боротьбі з тероризмом, охороні державної таємниці. Водночас, доля слідчих функцій залежатиме від подальших кроків парламенту.

У сфері контррозвідки Рада наділяє службу рядом нових повноважень. Зокрема, правом блокування інформаційних ресурсів в судовому порядку, правом скерування офіційних застережень в тому числі фізичним особам, правом проводити спеціальні інформаційні операції та рядом інших повноважень.

Передбачається окремий процесуальний порядок для реалізації контррозвідувальних заходів, які передбачають втручання в приватне життя (такі як прослушка). Такі заходи будуть здійснюватися не за правилами кримінального процесу, а в спрощеному порядку. Ці зміни набудуть чинності після внесення змін до Закону України “Про судоустрій та статус суддів”.

“Ключова проблема цієї реформи в тому, що, надаючи нові повноваження та можливості, а слідство фактично із СБУ не прибирають. Кадри не очищують. Це тягне за собою величезні ризики, коли не очищена служба отримає ще більше повноважень”, – додає Щербан. 

Проєкт передбачає скорочення чисельності СБУ до 20 тисяч осіб, яке має відбутися до кінця 2024 року. Голова служби призначається на 6 років. Цей строк повноважень визначили і для чинного керівника Івана Баканова, який і буде реалізовувати реформу.

Поділитись новиною

Читайте також

Всі новини
ЦПК скаржиться на конфлікт інтересів прокурора, який зливав справу Татарова та гуляв на його вечірці
ЦПК скаржиться до суду на бездіяльність Венедіктової через появу Байдена серед підписантів петиції щодо звільнення Татарова

підписка

Отримуйте першими новини ЦПК
Заповнючи форму, я погоджуюсь з умовами Політики конфіденційності