Депутати від “Слуги народу”, ОПЗЖ, Європейської солідарності та групи Довіра зареєстрували законопроєкт, який фактично надає переваги чинним і колишнім прокурорам на конкурсі в Офіс генерального прокурора, обласні та окружні прокуратури. На практиці, це означає, що запроваджене прийнятим у вересні законом перезавантаження прокуратури нівелюється.
Так, у законопроєкті йдеться: “Прокурором Офісу Генерального прокурора може бути призначений громадянин України, який має вищу юридичну освіту, стаж роботи в галузі права не менше шести років або стаж роботи в окружній прокуратурі не менше трьох років, або стаж роботи в обласній прокуратурі не менше п’яти років та володіє державною мовою”.
Наразі в чинному законі йдеться про те, що прокурором Офісу Генпрокурора може бути призначений громадянин України, який має вищу юридичну освіту, стаж роботи в галузі права не менше п’яти років та володіє державною мовою. Тобто не йдеться про будь-який стаж в органах прокуратури.
Схожі переваги на конкурсі для працівників прокуратуру пропонують також для окружних (стажування в органах прокуратури не менше року) та обласних прокуратур (стаж роботи в окружній прокуратурі не менше двох років).
“Такий законопроєкт має на меті лише відкотити назад реформу прокуратуру, почату у вересні. Адже перший етап реформи показав, що багатьом прокурам із системи не вдалося пройти переатестацію. Дехто завалився навіть на етапі тестів із законодавства – тому очевидно, що навіть якщо такі люди мають досвід в прокуратурі, їм там не місце”, – коментує член правління Центру протидії корупції Олена Щербан.
Крім цього, законопроєкт пропонує повернутися до інституту присвоєння класних чинів прокурорам. Цей інститут був ліквідований разом із скасуванням попереднього закону, який регулював роботу прокуратури у зв’язку із тим, що вважався пережитком ще з часів радянської прокуратури, який не узгоджується із європейськими стандартами статусу прокурора.
Іронічно, що з 13 ініціаторів законопроєкту, більшість голосували за перезавантаження прокуратури у вересні, за яким привілеїв для прокурорів під час переатестації та конкурсів не було.
Профільним комітетом, який розглядатиме цей законопроєкт, призначено правоохоронний. Його очолює депутат Денис Монастирський, якого пов’язують з міністром внутрішніх справ Арсеном Аваковим.
Сам Монастирський цього тижня в інтерв’ю журналістам заявив, що звільнення прокурорів у межах трансформації ГПУ в Офіс Генпрокурора може мати негативні наслідки та дуже багато гідних співробітників Генеральної прокуратури позбулися своїх посад, проваливши переатестацію.
У цьому комітеті на Авакова орієнтуються ще кілька депутатів: представник “Слуги народу” Олександр Бакумов (один із авторів законопроєкту) та члени ОПЗЖ Ілля Кива та Григорій Мамка (теж один із авторів).
Зауважимо, президент Володимир Зеленський підтримував реформу прокуратури, зазначаючи, що в Україні вперше за роки незалежності розпочато справжню реформу, і висловив упевненість, що після переатестації прокурорів країна отримає справедливу, орієнтовану на суспільство прокуратуру, яка буде прикладом для інших органів правопорядку.