Міністерство охорони здоров’я (далі – МОЗ) підготувало законопроєкт, який покликаний підвищити ефективність боротьби з коронавірусом (COVID-19). В МОЗі проєкт вже розхвалили.
Водночас аналіз самого тексту, який опинився в розпорядженні Центру протидії корупції свідчить про те, що пандемія може бути використана для зловживань під час закупівель.
В МОЗі, наприклад, пропонують вивести із під публічних закупівель та системи Prozorro закупівлі “товарів, робіт чи послуг необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникнення та поширення коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій”. Пропонується, аби перелік таких товарів, робіт і послуг формував Кабмін.
“На практиці це означає, що будь які державні структури зможуть купувати визначений Кабміном перелік взагалі без дотримання жодних процедур і торгів. А головне – не передбачається навіть публікація інформації, про те, що купуватимуть, в кого і за якою ціною” – зазначає член правління Центру протидії корупції Олена Щербан.
Зокрема, експерти ЦПК наголошуть, що для проведення ефективних, швидких закупівель щодо захисту від коронавірусу можна використати вже наявні в законі опції. Так, чинний закон дозволяє застосування переговорної процедури в нагальних випадках, в тому числі під час епідемій, а наявна у Україні та світі ситуація з коронавірусом абсолютно відповідає цим критеріям, заявляють фахівці ЦПК. Водночас вони зауважують, що влада, очевидно, не хоче використовувати вже передбачені процедури, оскільки вони вимагають публікувати інформацію щодо цін, контрагентів в системі Prozorro.
Крім того, запропоновані норми сформульовані таким чином, що фактично дозволятимуть уряду включати до переліку будь-які товари, роботи і послуги: усе, що буде потрібно для цього – обґрунтування їхньої необхідністі в боротьбі з хворобою. Для прикладу, якщо уряд вирішить для боротьби з пандемією побудувати нову лікарню, то зможе вибрати будівельника кулуарно без жодних тендерів – навіть в тому разі, якщо саму лікарню вдасться звести лише після завершення епідемії.
Для здійснення таких закупівель в проєкті також пропонують дозволити попередню 100% передоплату за такі товари та послуги чи роботи.
“На жаль, на практиці є приклади, коли така стовідсоткова передоплата банально перераховувалася на рахунок нікому не відомих компаній, а держава так і не отримувала жодних постачань. Наприклад, 2014 року таким чином МОЗ втратив понад 50 мільйонів гривень за антиретровірусні ліки. Компанія отримала передоплату і зникла” – зазначає Олена Щербан.
В ЦПК нагадують, що 2009 року так само кулуарно вже закуповували ліки для боротьби із так званим “свинячим грипом” – A(H1/N1). Тоді під прикриттям епідемії уряд Юлії Тимошенко закупив препарат у посередника у 5 разів дорожче, ніж міг би купити у виробника.