Пiдтримати

Шановні благодійники!

Ми щиро дякуємо кожному за пожертви, якими ви підтримуєте наш Центр і роботу юридичної команди.

Це – найкраща відзнака та найдієвіший стимул для нас рухатися далі: викривати корумпованих чиновників, направляти заяви про злочин у правоохоронні органи, контролювати хід слідства, закривати законодавчі дірки, що дозволяють корупціонерами та хабарникам залишатися непокараними.

Фінансування сектору протидії корупції міжнародними організаціями дозволяє нам залучати необхідні для реалізації наших кампаній та проектів кошти.

Утім, ми залишаємо відкритими наші банківські реквізити для тих, хто вважатиме за можливе і далі демонструвати довіру нашій команді своїми пожертвами.

  1. Онлайн-переказ через систему LiqPay (ПриватБанку)

    Зазначати ім’я та е-пошту не обов’язково, проте ми просимо Вас вказувати принаймні свою адресу електронної пошти, щоб ми могли зв’язатися з Вами за потреби.

  2. Безготівковий переказ через будь-який банк

    Одержувач платежу: ГО “Центр Протидії Корупції”
    Код ЄДРПОУ: 38238280
    Рахунок № 26009052715264 в ПАТ “Приватбанк”
    МФО: 300711
    Призначення платежу: “Благодійний внесок на статутну діяльність ГО «Центр Протидії Корупції»”

Притягаємо до відповідальності за розпил тендерів.

Слідкуємо, як держава купує ліки. Притягаємо до відповідальності тих, хто заробляє на торгівлі людським життям.

Допомагаємо банкам дізнатися правду про клієнтів-чиновників.

Foreign partners condition Ukraine to fight corruption. We are monitoring how Ukraine implements these obligations.

Вивчаємо корупцію та вчимо з нею боротися.

Допомагаємо повернути украдені корупціонерами гроші назад в Україну.

Конфіскація без вироку суду – чи є це європейською практикою?

in rem confiscation

Законопроект №3025 Тищенко-Чорновол-Волоха пропонує “революційний інструмент” конфіскації активів Януковичів під назвою “особливий режим спеціальної конфіскації”.

Законопроект пропонує список осіб, майно яких можна конфіскувати без вироку суду за клопотанням Генерального прокурора.  Позиціонується інструмент, як запровадження в Україні найкращого міжнародного досвіду в поверненні активів та єдино можливий швидкий спосіб повернути державі накрадене.

Мета, звичайно, виправдовує засоби, і затуманює мозок всіх, хто  жваво адвокатує прийняття цього законопроекту, як останньої можливості повернути статки Януковичів.

Відкладемо популізм та звинувачення вбік та спробуємо розібратися, де зарита собака. Для цього варто просто зрозуміти основні правові поняття, якими зараз жваво маніпулюють.

По-перше, спеціальна конфіскація – це конфіскація майна, яке здобуто в результаті злочинної діяльності та/або яке є предметом злочину (ст.96 Кримінального Кодексу).

Зараз спецконфіскацію можна застосовувати лише до кількох злочинів, якщо її застосування прямо передбачено в санкції статті Особливої частини Кримінального Кодексу. Це значно обмежує справи, в яких можна конфісковувати доходи від злочинної діяльності. Наявний правовий недолік зі спецконфіскацією вирішується урядовим законопроектом №2541а, який розширює застосування спецконфіскації на всі умисні склади злочинів.

Ще один урядовий законопроект №2540а вирішує проблему з арештом майна на ранніх етапах кримінального провадження та арешту майна третіх осіб – так як вносить зміни в ст.ст. 170-174 КПК, деталізуючи, як арештовувати майно для цілей спецконфіскації.

Простою мовою це означає, що

в рамках кримінальної справи, якщо є достатньо доказів, що майно походить від злочину чи є предметом злочину, то його можна арештувати навіть, якщо воно записане на третю особу (тещу, брата, свата) – при чому це можна буде зробити без оголошення про підозру.

Ці два прості законопроекти усувають основний законодавчий бар’єр, який зараз існує для арешту та конфіскації злочинних активів.

По-друге, “особливий режим спецконфіскації”, запропонований в законопроекті Тищенко-Чорновол-Волоха,  є спробою запровадити в Україні non-conviction based forfeiture (NCB – конфіскацію без вироку суду).

Цей інструмент дійсно існує в багатьої країнах, особливо в юрисдикціях звичаєвого права, так як там діє незалежна судова гілка влади. Але навіть в таких країнах, як США та Великобританія інструмент NCB, який імплементується в рамках цивільного процесу (in rem procedures), використовується, зазвичай, паралельно з кримінальним провадженням.

Працює це так: в рамках кримінального провадження збираються докази, але їх недостатньо щоб довести повністю вину людини по всім складам злочину, тому

здобуті слідчими важливі докази для доведення злочинного походження майна використовуються в рамках цивільного процесу.

Яскравий приклад –  справа Лазаренка, якого в Каліфорнії засудили за злочин відмивання грошей і в рамках кримінального процесу конфіскували віллу, а рамках цивільного процесу у Вашингтоні арештувати 250 мільйонів доларів на рахунках п’яти країн світу.

Цивільна справа щодо конфіскації цих 250 мільйонів вже триває більше 10 років, бо в США процедура конфіскації без вироку суду надає широкі юридичні інструменти захисту для власника майна.

NCB застосовується  і в деяких європейських країнах – найефективніше в Італії, але щоб Європейський суд з прав людини не відмінив всі судові рішення, закон має гарантувати, що власник майна має всі гарантії і стандарти для захисту свого базового конституційного права. ЄСПЛ, вочевидь, з легкістю відмінить рішення про конфіскацію майна, якщо закон просто перераховує список людей і говорить, що все майно цих людей може бути конфісковано в особливому порядку без вироку суду. Знову ж таки, Італійці, навіть конфісковуючи без вироку активи мафії,  опираються на кримінальний процес і на докази/рішення, здобуті в кримінальних провадженнях.

У підсумку:

“у всіх забрати, бо вони погані” – це не конфіскація без вироку суду в розумінні міжнародного права та кращих міжнародних стандартів.

Щоб конфіскувати навіть без вироку суду, потрібно довести в суді злочинність походження майна. І це зробити без якісного, неупередженого кримінального провадження, яке показує пр’ямий зв’язок майна зі злочином, –  нереально.

Ми нікуди не дінемося від необхідності правоохоронними органами проводити розслідування корупційних злочинів Януковичів. Інакшого дієвого способу повернути активи Сім’ї державі в рамках міжнародних стандартів та правового поля просто не існує.

Не вірите  – зверніться за експертизою до кращих міжнародних організацій, які роками займаються питанням повернення активів: Stolen Asset Recovery Initiative (ініціатива ООН та Світового Банку), International Centre of Asset Recovery (Швейцарський експертний центр при Базельському інституті управління).

Можливість запровадження в Україні конфіскації без вироку суду в експертному середовищі обговорюється з перших днів втечі Януковича. Але цей механізм працює ефективно тільки в тих державах, де діє професійна некорумпована прокуратура та суди.

В українських реаліях конфіскація без вироку суду, навіть якщо буде виписана в законодавсті з усіма правовими гарантіями захисту власників майна, має всі шанси перетворитися на ще один інструмент боротьби з неугодними.

Вибіркове правосуддя та судочинство в цих справах процвітатиме. В руках корумпованого прокурора та корумпованого судді сучасний міжнародний правовий інструмент стане сучасною рейдерською схемою. Саме тому запроваджувати в Україні конфіскацію без вироку суду можна виключно після проведення ефективної реформи прокуратури та судової системи.

Дарина Кленюк, спеціально для Європейської Правди