1,2 млрд. бюджетних коштів у 2014 були витрачені Міністерством охорони здоровя неефективно.
У своєму річному аналітичному звіті щодо корупції у сфері державних закупівелях ліків команда Центру протидії корупції дійшла висновку, що старі корупційні схеми в медичній системі не були ліквідовані. Натомість, після перемоги Революції гідності, оборудок та махінацій у медичній сфері побільшало.
“Команда “Центру протидії корупції промоніторила більше 90 тендерів на закупівлю ліків за державними 6 програмами. Майже в кожному – суттєві порушення, – стверджує Олена Щербан, керівник юридичного департаменту “Центру протидії корупції”. – Кожний з цих тендерів та лотів – життя та здоров’я десятків тисяч українців. На них щороку заробляють і тендерні мафіозі – через власні мережі офшорних компаній-посередників, і чиновники міністерства. Після зміни влади рівень корупції в сфері державних закупівлях ліків не лише не зменшився, а навпаки – невпинно зростає”.
“Якщо раніше корупцію ховали у форму картельної змови учасників ринку та недопуск конкурентів на торги, то в 2014 році основною схемою стало блокування торгів самими ж учасниками, – стверджує Олександра Устінова, член правління “Центру протидії корупції”. – Таким чином, недоброчесні учасники тендерів або вибивали конкурентів, або добивалися для себе кращих умов поставки та оплати ліків державою”.
За даними звіту у 2013 році торги на етапі оголошення практично не оскаржувалися, у той час як у 2014 році протягом липня-жовтня 50 зі 110 лотів (препаратів) були заблоковані чи оскаржені самими ж учасниками.
Так, наприклад, у 2014 році до постанови Кабінету Міністрів України №117 була внесена «лобістська норма», що дозволила постачальникам ліків отримати 100% передоплату товару та 6 місяців відстрочки поставок.
Тепер ліки, які учасники державних програм лікування мали отримати до кінця 2014 року, будуть поставлені в Україну тільки в червні 2015-го. Через це сотні тисяч пацієнтів залишилися без лікування взагалі.
У звіті “Україна- діагноз: тотальна корупція” детально описані основні, поширені між учасниками та ініціаторами торгів, оборудки.
Наприклад, реєстрація ціни на препарат у спеціальному реєсстрі дозволяє фармкомпаніям свідомо завищувати ціни на ліки.
“Власники реєстраційних посвідчень, у змові з керівництвом МОЗ, декларують завищені ціни. Далі вони вказують ці завищені ціни в тендерних пропозиціях і ділять різницю між собою”, – пояснює Віталій Шабунін, голова Центру протидії корупції.
“Фактично, реєстр оптово-відпускних цін перетворився на легальний інструмент покриття корупції та завищення цін на ринку лікарських засобів, що закуповуються МОЗ та іншими державними установами.
Неспроможність нового керівництва МОЗ своєчасно провести торги у 2014 році дало змогу всім фармацевтичним компаніям перереєструвати ціни в реєстрі оптово-відпускних цін. В результаті, держава вимушена купувати ліки за значно дорожчою ціною, перевірити яку – неможливо, йдеться у звіті.