Центр Панічного Креативу,
скорочено: ЦПК

Центр протидії корупції – команда людей, яких дістала корупція та безстрашність корупціонерів всіх типів та рівнів.

У процесі роботи в різних сферах – міжнародних організаціях, іноземних фірмах, молодіжних рухах та державних установах – ми дійшли спільної думки: відсутність дієвого покарання за корупційні злочини породжує безкарність та безстрашність.

Команда

Тата Пеклун

медійник, член правління

Ольга Веретільник

юрист

Дарина Каленюк

виконавчий директор

Андрій Савін

юрист

Денис Свириденко

юрист

Антоніна Волкотруб

фінансовий директор

Андрій Шуран

фінансовий аналітик

Сергій Миткалик

юрист

Олександра Устінова

медійник, член правління

Анна Троценко

бухгалтер

Віталій Шабунін,

голова правління

Марта Руда

юрист, спеціаліст з моніторингу та оцінки

Анастасія Красносільська

спеціаліст з адвокації

Олена Щербан

юрист, член правління

ЦПК – значно більше, ніж громадська діяльність; це – наше щоденне, найкраще життя.

Для когось робота в ЦПК – найсміливіший вчинок у житті.
Тому ми надзвичайно цінуємо кожного, хто долучається до нашої команди: аналітиків, юристів, медійників, журналістів, фінансистів та адвокаторів змін.

Відсутність дієвого покарання
за корупційні злочини породжує безкарність.
Тому ми досі живемо у державі, де корупція
була і є – правилом.

  • Ми заснували наш Центр і почали працювати для того, щоб корупція у нашій країні стала винятком.
  • Наша робота полягає в тому, що ми створюємо для чиновників і політиків токсичне середовище, в якому корупціонером бути не вигідно саме через високу ціну покарання – репутаційну та матеріальну.
  • Ми вільні у своєму виборі, тому нам легко працювати, а нашим опонентам та ворогам – важко нас зневірити або дискредитувати.
  • Ми не підтримуємо жодного політика чи політичну силу, проте відкрито виступаємо за покарання конкретних осіб за корупцію.

Корупція для нас завжди має прізвище
і ми не боїмося його назвати.

У далекому 2011-му у нас іще не було чітких цілей і бачення того, де у явища “корупція” найболючише місце.

Ми почали з найпростішого – контролю за витрачанням наших грошей.

Ми почали вивчати, як держава закуповує ліки для тяжкохворих українців. Так, ми до найменших подробиць вивчили процес проведення державних закупівель у цій сфері, зрозуміли та озвучили ключові схеми, через які пацієнти не отримували необхідні ліки, держава марно витрачала кошти, а окремі особи отримували надприбутки.

І досі ми боремося за те, щоб організатори цих схем та їх покровителі у владі понесли відповідальність.

Та головне, ми зрозуміли дві речі:

1

В Україні не працюють правоохоронні органи та суди, які не зменшують, а породжують безкарність корупціонерів

2

Багато схем і зловживань у сфері державних закупівель — прогалини в законодавстві, які ніхто не поспішає виправити. Антикорупційне законодавство як таке — слабке і недієве.

Так ми замріяли створити нові, незалежні антикорупційні органи для розслідування корупції та почали безсоромно втручатися у законотворчий процес, готувати і пропонувати народним депутатам проекти законів, що закривали можливості для зловживань під час державних закупівель, розкрадання бюджету і уникнення покарання за корупційні злочини.

І тиснути на народних обранців, щоб ті не зволікали із прийняттям необхідних законів.

За три роки активісти ЦПК разом із партнерами у Верховній Раді та в експертному середовищі розробили та проадвокатували

законів, що дозволили закрити законодавчі дірки, з яких корупціонери у різноманітний спосіб висмоктували бюджетні кошти.

Закони, які ми ініціювали

Створення нових правоохоронних органів, забезпечення їх незалежності та інституційного розвитку

“​​Про Національне антикорупційне бюро України”Створено новий спеціалізований, компактний та незалежний правоохоронний орган з виключними повноваженнями для протидії вищій посадовій та політичній корупції.

Цим же законом в Кримінальний Кодекс України було введено нову редакцію ст. 3642 “Незаконне збагачення”, згідно якої відтепер чиновник нестиме кримінальну відповідальність за походження статків, які не відповідають його офіційному заробітку або майновій декларації.

Закон України
від 14.10.2014
№ 1698-VI

№ 1698-VII

“Про формування комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Національного антикорупційного бюро України”З трьох затверджених членів комісії двох – Джованні Кеслера і Віктора Мусіяку – було запропоновано громадським суспільством (в тому числі нашої командою).

Проадвокатовано прийняття постанови
Верховної Ради України
від 25.12.2014
№ 64-VIII

№ 64-VIII

“Про затвердження членів комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Національного антикорупційного бюро України”З трьох затверджених членів комісії двох – Юрія Бутусова і Олександру Яновську – було запропоновано громадським суспільством (в тому числі нашої командою).

Проадвокатовано розпорядження
Кабінету Міністрів України
від 21.12.2014
№ 1250-р

№ 1250-р

“Про формування комісії з проведення конкурсу на зайняття посади Директора Національного антикорупційного бюро України”З трьох затверджених членів комісії двох – Ярослав Грицак і Євген Захаров – було запропоновано громадянським суспільством (в тому числі нашої командою).

Проадвокатовано указ
Президента України
від 20.12.2014
№945/2014

№945/2014

“Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення діяльності Національного антикорупційного бюро України та Національного агентства з питань запобігання корупції”Створено Спеціалізовану антикорупційну прокуратуру з особливими гарантіями незалежності, прокурори якої здійснюють процесуальне керівництво усіма кримінальними провадженнями Національного антикорупційного бюро, а також забезпечують державне обвинувачення за результатами цих проваджень.

Цим же законом було повернуто гарантії назалежності Національному антикорупційному бюро, які народні депутати викинули з попереднього закону. Наприклад, високі заробітні платні працівників НАБу (від 22 тис. грн.) і Спецпрокуртатури (від 35 тис. грн.), а також введено особливі процесуальні інструменти для ефективності їх роботи.

Закон України
від 12.02.2015
№ 198-VIII

№ 198-VIII

“Про визначення представників Верховної Ради України у складі комісії з проведення конкурсу на зайняття адміністративних посад у Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі”З семи затверджених членів комісії троє (Мері К.Бетлер, Віктор Шишкін та Віталій Шабуні) було запропоновано громадським суспільством (в тому числі нашої командою).

Постанова
Верховної Ради України
від 17.09.2015
№ 707-VIII

№ 707-VIII

“Про запобігання корупції”Серед іншого цим законом у Кримінальний кодекс України було введено статтю №3661 “Декларування недостовірної інформації”, що передбачає до двох років позбавлення волі за брехню в декларації. Вводиться система он-лайн декларування та нова, значно ширша, форма декларації статків державних службовці. Саме ці дві зміни були основним фокусом роботи нашої команди в цій кампанії.

Закон України
від 14.10.2014
№ 1700-VII

№ 1700-VII

“Про прокуратуру”У новій редакції профільного закону Президент запропонував значно обмежити незалежність спеціалізованої антикорупційної прокуратури, в тому числі змінивши процедуру відбору її керівника на повністю контрольовану Генеральним прокурором. Виключення цих пропозиції стало основним досягненням нашої команди в цій кампанії.

Закон України
від 14.10.2014
№ 1697-VII

№ 1697-VII

“Про внесення змін до Закону України “Про прокуратуру” щодо забезпечення прозорості в організації діяльності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури з метою виконання рекомендацій Міжнародного валютного фонду”Посилено гарантії відсутності політичних впливів при відборі керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури з боку ВРУ та генеральної прокуратури, а також посилено незалежність обраного керівника.

Наприклад, в Генерального прокурора забрано право кінцевого вибору керівника САП, оскільки конкурсна комісія подає йому на розгляд лише одного кандидата (до цього – двох), до того ж відтепер членам конкурсної комісії не можуть бути держані службовці. Окрім цього керівник САП отримав право самостійно (без погодження з Генпрокурором) формувати структуру та штатний розпис інституції.

Закон України
від 18.02.2016
№ 1020-VIII

№ 1020-VIII

“Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері державної антикорупційної політики у зв’язку з виконанням Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України”Серед іншого за всі корупційні злочини однією було введено санкцію у вигляді позбавлення волі, а також криміналізовано обіцянку та пропозицію хабаря. Саме ці дві зміни були основним фокусом роботи нашої команди в цій кампанії.

Закон України
від 13.05.2014
№ 1261-VII

№ 1261-VII

“Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів”Створено новий орган виконавчої влади, з виключними повноваженням щодо пошуку та управління злочинним активами, виявленими в рамках кримінального процесу. Особливі гарантій незалежності, прозорий та публічний конкурс на посаду керівника агенції гарантує її ефективність.

Агенція на запит прокурора, слідчого чи детектива надаватиме інформацію про всі, в тому числі, закордонні активи фігурантів кримінальних проваджень. Окрім цього вона управлятиме арештевоними активами та реалізовуватиме конфісковані. Також введено можливості публічного контролю за розпорядженням арештованим та конфіскованим майном.

Закон України
від 10.11.2015
№ 772-VIII

№ 772-VIII

“Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо виконання рекомендацій, які містяться у шостій доповіді Європейської комісії про стан виконання Україною плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України, стосовно удосконалення засад діяльності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів”Повернуто важливі гарантії ефективності новоствореної агенції, які ВРУ виключила під час голосування попереднього закону. Наприклад, право винаймати управляючі кампанії для збереження вартості складних арештованих активів, як, скажімо, корпоративні права чи виробничі комплекси.

Закон України
від 18.02.2016
№ 1021-VIII

№ 1021-VIII

“Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення інституту спеціальної конфіскації з метою усунення корупційних ризиків при її застосуванні”З передбачених від реалізації конфіскованого корупційного майна 1,5 млрд грн до бюджету в 2015 р. надійшло лише 21,3 млн грн. Для вирішення цієї проблеми цим законом було спрощено процедуру і розширено можливості застосування спеціальної конфіскації.

Закон України
від 10.11.2015
№ 770-VIII

№ 770-VIII

“Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо виконання рекомендацій, які містяться у шостій доповіді Європейської комісії про стан виконання Україною Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України, стосовно удосконалення процедури арешту майна та інституту спеціальної конфіскації Верховна Рада України”Повернуто гарантії ефективності застосування процедури арешту і спец.конфіскації, які ВРУ виключила під час голосування попереднього закону. Наприклад, можливість застусування спец.конфіскації розширено до третіх осіб, а також майже на всі умисні злочини.

Закон України
від 18.02.2016
№ 1019-VIII

№ 1019-VIII

Створення першого в світі відкритого держаного реєстру бенефеціарних власників юридичних осіб та відкриття доступу до державних реєстрів рухомого та нерухомо майна

“​​Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення кінцевих вигодоодержувачів юридичних осіб та публічних діячів”Створено перший в світі публічний реєстр (з доступом он-лайн) бенефеціарних власників (реальних власників чи контролерів) юридичних осіб, які зареєстровано в Україні. Крім того відкрито публічний (в тому числі он-лайн) доступ до реєстру речових прав на нерухоме майно.

Розширено можливість проведення журналістських розслідувань, оскільки з’явилася можливість кількома кліками з’ясувати, кому саме належить юридична особа чи розкішна нерухомість.

Закон України
від 14.10.2014
№ 1701-VII

№ 1701-VII

“Деякі питання надання інформації про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження”Нормативне забезпечення реалізації Закону України № 1701-VII.

Постанова
Кабінету Міністрів України, Порядок
від 24.12.2014
№ 722

№ 722

“Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення прозорості у сфері відносин власності з метою запобігання корупції”Надано можливість пошуку (з доступом он-лайн) об’эктів за прізвищем або назвою (для юр.осіб) власника в реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі транспортних засобів, також можливість отримати інформацію про власника земельної ділянки з он-лайн кадастрової карти України.

Значно розширено доступ до інформацію про нерухому власність та транспортні засоби, що відкриває всім бажаючим широкі можливості контролю за способом життя державних службовців.

Закон України
від 14.07.2015
№ 597-VIII

№ 597-VIII

“Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”Нормативне забезпечення ефективної реалізації Закону України № 597-VIII.

Постанова
Кабінет Міністрів України, Порядок, Перелік
від 25.12.2015
№ 1127

№ 1127

“Про відкритість використання публічних коштів”Створено єдиний веб-портал використання публічних коштів, на якому в режмі он-лайн (в тому числі у форматі відкритих даних) оприлюднюється переважна більшість платежів, здійснених бюджетним і не лише коштом. Наша команда є співавтором концепції і базової редакції цього закону.

Закон України
від 11.02.2015
№ 183-VIII

№ 183-VIII

Протидія корупції в державних закупівлях

“Про здійснення державних закупівель” щодо підсилення прозорості закупівель підприємств”У липні 2012 року Верховна Рада України прийняла один найкорупційніших законів в історії України: чиновники отримали можливість в тіні і без жодних процедур щороку витрачати більше 300 млрд. грн. на закупівлях державних підприємств. За даним СБУ щороку за цією схемою розкрадалося близько 50 млрд.грн. щороку. Прийняття цього закону закрило цю схему. Саме ці зміни були основним фокусом роботи нашої команди при прийняті цього закону.

Закон України
від 25.03.2014
№ 1156-VII

№ 1156-VII

“Про здійснення державних закупівель”Серед іншого було виключено 37 винятків, за якими чиновникам дозволяли уникати публічних з конкурсних торгів. Також замовника було зобов’язано оприлюднювати більше документів, наприклад, звіт про виконання договору, що значно зменшило шанси приховати розкрадання. Саме ці зміни були основним фокусом роботи нашої команди при прийнятті цього закону.

Закон України
від від 10.04.2014
№ 1197-VII

№ 1197-VII

“Про внесення змін до деяких законів України у сфері державних закупівель щодо приведення їх у відповідність із міжнародними стандартами та вжиття заходів з подолання корупції”Серед іншого введено заборону на участь в держ.закупівлях юридичним особам, які не вказали свого бенефіціарного власника. Надано право Держфінінспекції діяти на випередження, не допускаючи проведення корупційних закупівель, а не лише реагувати на порушення пост-фактум, фактично, вже після нанесення державі збитку. Саме ці зміни були основним фокусом роботи нашої команди при прийнятті цього закону.

Закон України
від 15.09.2015
№ 679-VIII

№ 679-VIII

“Про публічні закупівлі”Наша команда працювали і над самим текстом, і над його ухваленням Верховною Радою України. Серед іншого наш фокус полягав не лише в переведенні всіх державних закупівель в електронний формат, а й створенні можливостей електронного оскарження виявлених порушень.

Закон України
від 25.12.2015
№ 922-VIII

№ 922-VIII

Протидія корупції в державних закупівлях лікарських засобів

“Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення своєчасного доступу пацієнтів до необхідних лікарських засобів та медичних виробів шляхом здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі”Наша команда три роки моніторила держані закупівлі ліків проти СНІДу, туберкульозу, гепатиту С, онкологічних захворювань, а також протидіяла виявленим фактам корупції. За результатами цієї роботи ми дійшли висновку, що єдиний спосіб припинити корупцію в цій сфері це – передати закупівлі в інші руки.

Міністерству охорони здоров’я надано право передати бюджетні кошти для здійснення державних закупівель ліків за центральними програми спеціалізованим міжнародним організаціям – Організації Об’єднаних Націй, Міжнародній асоціації забезпечення медикаментами (International Dispensary Association), Королівській Агенції Великобританії (Crown Agents), Глобальному механізму із забезпечення лікарськими засобами (Global Drug Facility), Партнерству у сфері постачання та управління поставками (Partnership for Supply Chain Management).
Перші закупівлі цими організаціями показали значно кращі ціни, а ніж ті, за якими раніше МОЗ закуповував ті самі лікарські засоби. Наприклад, дякуючи досягнутій економії на ліках проти туберкульозу, дотатково можна буде пролікувати 28 тисяч хворих.

Закон України
від 19.03.2015
№ 269-VIII

№ 269-VIII

“Деякі питання здійснення державних закупівель лікарських засобів та медичних виробів із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі”Нормативне забезпечення ефективної реалізації Закону України № 269-VIII.

Постанова
Кабінету Міністрів України
від 22.07.2015
№ 622

№ 622

“Про затвердження переліку лікарських засобів та медичних виробів, які закуповуються на підставі угод (договорів) щодо закупівлі із спеціалізованими організаціями, які здійснюють закупівлі”Нормативне забезпечення ефективної реалізації Закону України № 269-VIII.

Постанова
Кабінету Міністрів України
від 08.10.2015
№ 787

№ 787

“Про внесення зміни до Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування деяких лікарських засобів та медичних виробів”Ліки, придбані міжнародними спеціалізованими організаціями в рамках державних закупівель (в порядку, передбаченому попереднім законом) звільняються від оподаткування, що дає змогу закупити їх більшу кількість.

Закон України
від 09.04.2015
№ 332-VIII

№ 332-VIII

Нелегкі досягнення

  • Вносили зміни в закон про закупівлі, закриваючи в ньому можливості красти, допоки не ухвалили принципово новий, європейський закон
  • Відкрили інформацію про статки чиновників, яку раніше ретельно приховували
  • Закріпили в законі кримінальну відповідальність за брехню в декларації до 2х років тюрми
  • Допомогли встати на ноги та стати незалежним Національному антикорупційному бюро та спеціалізованій прокуратурі
  • Утворили Агенцію з управління майном, відібраним у корумпованих чиновників
  • Виписали та змусили ухвалити процедуру арешту та конфіскації отриманого від корупції майна
  • Домоглися звільнення генпрокурора Віталія Яреми за злив розслідувань щодо чиновників із «санкційного списку»
  • Домоглися звільнення генпрокурора Шокіна та його заступника Гузиря – за корупцію та профнепридатність
  • Забрали у МОЗ функцію закупівлі ліків і віддали її міжнародним організаціям зі світовим ім’ям

Як це було

Паралельно ми слідкували за державними тендерами і оскаржували всі незаконні закупівлі, про які нам ставало відомо від наших партнерів – видання Наші Гроші та журналістів. Ми робимо це і дотепер (ukr.aw).

Сьогодні ми щомісяця розриваємо десятки договорів на закупівлю товарів та послуг, які невигідні державі, проте – були б дуже вигідні корупціонерам.

Тих, хто вигадує схеми та покриває таку корупцію, ми намагаємося притягти до відповідальності – направляємо заяви про злочин до правоохоронних органів.

1433

сумнівних угод розірвали

3 670 885 038

ГРИВЕНЬ НЕ ДАЛИ РОЗПИЛЯТИ

432

Чиновникiв вимагаємо покарати

Нова влада, що гадюкою просочилася крізь ріки крові, пролитої активістами у лютому 2014 року, нічому не навчилася у своїх громадян.

Політичні чвари, кулуарні домовленості, перерозподіл відібраного у попередників, невміння та небажання відрізняти приватний комерційний інтерес від державного – спонукали нас пильніше слідкувати за поведінкою постмайданної влади.

Яка не поспішає боротися з корупцією, бо вже вдало її очолила.

  • СХЕМИ

  • Слідство.info

  • НАШІ ГРОШІ

З тих пір ми вичитуємо всі журналістські розслідування, авторам яких довіряємо, виокремлюємо факти, додаємо документи та відсилаємо до правоохоронних органів у вигляді заяв про злочин.

Це – не #зрада і не #перемога, а діагноз правоохоронній системі, що з кожним днем тільки погіршується: жодний фігурант кримінальних проваджень, порушених за нашими заявами, не сів в тюрму.

Звичайно, ми рахуємо звільнення, штрафи, розірвані договори… проте, ув’язнення з арештом і конфіскацією майна – єдина ціль, над якою ми працюємо, адже на наш погляд, це і є в основі принципу невідворотності відповідальності за корупцію.

104

заяви про злочин написали за весь час роботи

47

розслідуваннь кримінальних справ взяли під контроль

94

кримінальних провадження було порушено за нашими заявами

7

чиновникам уже оголошено про підозру, бiльшiсть з них — в бiгах

У результаті розслідувань за нашими заявами про злочин арештовують будинки, автомобілі, цінні папери, компанії та мільйони на рахунках корумпованих чиновників в Україні та за кордоном.

Для багатьох українців це – астрономічні багатства, тому ми робимо все можливе, щоб не втратити ці активи, знайти їх та повернути назад в Україну у спосіб, в який їх вчергове не розкрадуть.

Два роки поспіль Центр протидії корупції проводить в Україні спеціалізований Форум із повернення активів, де збираються експерти, журналісти та держслужбовці для обговорення проблем і пошуку рішень у сфері розшуку, повернення та управління активами, отриманими від корупційних злочинів.

Журналісти з-за кордону часто питають нас: що ви робите задля власної безпеки?

І ми завжди відповідаємо: наша публічність і прозорість у роботі = наш захист.

Ми товаришуємо з більшістю іноземних послів та політиків, які працюють в Україні, перебуваємо у постійному контакті зі світовими організаціями та співпрацюємо з проектами міжнародної технічної допомоги.

Нас фінансують громадяни України, США та Європейського Союзу. Першим іноземцем, який повірив у нас, став американець Джед Санден. І це дуже цінно. Ми вдячні за кожну пожертву та проект, який нам вдалося реалізувати завдякі вашій підтримці.

ФІНАНСУВАННЯ

ФІНАНСУВАННЯ

2012

Заснування Центру. Команда рік працює на волонтерських засадах.

ФІНАНСУВАННЯ

З 2013 починаємо отримувати стале фінансування, що дозволяє залучити в команду на постійну основу юристів і медійників

ФІНАНСУВАННЯ

З часу заснування Центру нас постійно підтримують громадяни – співвітчизники та з інших країн світу

Пожертви українців

3,53%

1,68%

Пожертви громадян
з інших країн

ФІНАНСУВАННЯ

5 років роботи ЦПК = проектів на $1,2 млн

Увесь 2012 рік команда Центру працює на волонтерських засадах

  • Всі роки
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2016

ФІНАНСУВАННЯ

Декларація Віталія Шабуніна за 2015 рік